Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Att lyssna på och respektera varandra är något vi alla kan öva på, menar distriktsläkare Jesper Poucette Foto: Anna Rehnberg

Därför är vårdmötet viktigare än Google

Internet gör det enkelt att hitta information om sjukdomar och symtom. 

– Informationen är ofta bra och till stor hjälp men kan också skapa oro och leda in på fel spår, säger Jesper Poucette, distriktsläkare på Närhälsan, Ågårdsskogens vårdcentral i Lidköping.

Den som lider av hälsoångest får lätt sina värsta farhågor bekräftade på nätet. Det finns också en uppfattning att det är individens ansvar att hålla sig frisk och alltså ens eget fel om man blir sjuk. Dessutom är vi människor designade att hitta fel och faror i allt. Det gör att vi googlar och drar slutsatser som kan vara både rätt och fel. Och det kan göra att vi söker mer vård.

På Ågårdsskogens vårdcentral i Lidköping har antalet sköterskor som svarar på inkommande samtal flerdubblats på några år.

Problem med egen diagnos

Problem kan uppstå när patienter som ringer har ställt sin diagnos i förväg.

– De vill träffa en doktor snabbt och beställa den vård de anser att de behöver. Ibland är de också riktigt oförskämda mot våra sköterskor som ska hjälpa till att förstå och tolka deras symtom, säger Jesper Poucette.

Den största risken med att patienter redan bestämt vad som är fel är att man riskerar att hamna på fel spår och inte får rätt hjälp. Eller att man missar något allvarligt.

– Det är skillnad på information och kunskap. Att läsa något innebär inte att du kan använda det.

Den största risken med att patienter redan bestämt vad som är fel är att man riskerar att hamna på fel spår och inte får rätt hjälp. Eller att man missar något allvarligt säger,
distriktsläkaren Jesper Poucette. Foto: Anna Rehnberg

”Jag vill ha en MR av ryggen”

Patienten kan till exempel säga: ”jag vill ha en MR av ryggen”, eller ”jag vill kolla att det inte är halsböld”.

– När vi har 15 minuter till ett vårdmöte, ska vi då lägga tid på att diskutera om det patienten läst på nätet är riktigt, eller på att undersöka vad som kan vara fel?

Jesper Poucette anser att det är ett delat ansvar mellan samhällets ledning, invånarna och vården att det blivit så här.

– Att vi inte har en så god gemensam arena som vi skulle kunna ha beror på många saker. Det uttrycks ibland som att man behöver ställa krav för att få rätt hjälp.

Jesper Poucette anser att det är viktigt att vården arbetar med att förbättra dessa möten. Alla har ansvar men olika roller. Att lyssna på och respektera varandra är något vi alla kan öva på.

– För att minska avståndet måste vi komma ifrån diskussionen om rätt eller fel. Vi är partners som ska hjälpas åt att tolka dina besvär så att du kan få rätt hjälp.

Nätinformationen har också fördelar

Tillgången till information på nätet har också fördelar både för patienterna själva och vården som helhet.

– De som har en konstaterad sjukdom, exempelvis diabetes eller reumatism, har jättestor nytta av att hitta information om sin sjukdom. De är ofta väldigt kunniga och kan bidra mycket till sin egen vård och hälsa, säger Jesper.

Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se

Mer om den digitala patienten i VGRfokus

Ungdomsmottagning via app får högsta betyg

Patienterna tar makten med tekniken

16-åringar får nu läsa sin journal online

Träffa doktorn i mobilen – förhoppningsvis före jul

Henrik: ”Våga pröva videomöten”

 

Kommentarer är stängda.