Lise Blomqvist är 71 år och bor i Biskopsgården. Hon deltar i communitydansprojektet Tysta hjältinnors disco, som åker till Rotterdam på Internationella Kvinnodagen. Foto: Ann-Charlotte Rugfelt Ferm.

Vi har aldrig sett dem på scenen förut. Få har hört deras berättelser. Sedan i höstas har en grupp kvinnor i Biskopsgården jobbat med en personlig dansföreställning – Tysta hjältinnors disco. Idag på internationella kvinnodagen spelas den i Rotterdam.

Publiken får var sitt par trådlösa hörlurar i dörren, och kliver redan där in i ett ljudlandskap som spänner över hela världen. På scenen gestaltar ett femtontal kvinnor egna, personliga berättelser, som är förinspelade och varvas med musik. Föreställningen lyfter kvinnor i Göteborg vi kanske inte vet så mycket om, som sällan kommer till tals och som vi aldrig sett på en scen. Vissa berättelser för oss till andra platser i världen, andra sker i närområdet.

Berättelse genom rörelse

Det är Västra Götalandsregionens (VGR) kulturförvaltning Kultur i Väst som sedan i höstas driver communitydansprojektet Tysta hjältinnors disco. Communitydans är en metod där personer som inte är dansare, får uttrycka sig och sin berättelse genom rörelse. Här har gruppen arbetat med holländska danskonstnärerna Kaat Zoontjens och Inez Schatz. De har under många år arbetat med liknande kvinnogrupper på Rotterdams Wijktheater,

– Kaat och Inez är underbara och lekfulla människor. Att man kan dansa så här, och bygga en show på det här sättet! säger Lise Blomqvist som är en av deltagarna.

Lise är 71 år, har sina rötter i Sverige, och bor i Biskopsgården. Hon har uppskattat Kaats och Inez arbete med gruppen, där de genom övningar snabbt kunnat lära känna varandra.

Kontakt med nya människor

Deltagarna i projektet är kvinnor i åldrarna 23–71, vissa har svensk bakgrund, andra har rötter i andra länder. Bahar Hussieni är 23 år och kommer från Afghanistan, och har varit i Sverige i två år. Hon berättar att hon ofta suttit mycket hemma ensam, och för henne har communitydansprojektet inneburit kontakt med nya människor.

–Det bästa är att vi är många kvinnor, från olika länder som träffas – och att vi förstår varandra.

I november presenterades Tysta hjältinnors disco för första gången inför publik, i Biskopsgården. Den 4–8 mars avslutas projektet när tio personer från gruppen åker till Holland. Där träffar de kvinnor som jobbat med Kaat och Inez i en holländsk version – Silent Heroines Disco. Tillsammans ska de båda kvinnogrupperna sätta ihop sina föreställningar till ett gemensamt verk som spelas vid två tillfällen på Rotterdams Wijktheater under internationella kvinnodagen. Resan bekostas av stadsdelen Biskopsgården.

Text: Zara Tellander
vgrfokus@vgregion.se

Bahar Hussieni från Afghanistan är en av de kvinnor som deltar i communitydansprojektet,
Bahar Hussieni från Afghanistan är en av de kvinnor som deltar i communitydansprojektet, som drivs av Kultur i Väst och Göteborgs Stad. Foto: Ann-Charlotte Rugfelt Ferm.

Om tysta hjältinnors disco

Tysta hjältinnors disco är ett communitydansprojekt som startade i Biskopsgården hösten 2017 och drivs av Kultur i Väst och Göteborgs Stad tillsammans med danspedagog från Danspoolen. Under intensivperioder har holländska danskonstnärerna Kaat Zoontjens och Inez Schatz arbetat med en grupp kvinnor, utifrån en metod i projektet Women Connected på The Rotterdams Wijktheater, en communitybaserad teater i Holland. Kaat Zoontjens och Inez Schatz har mångårig erfarenhet av att jobba med kvinnor, som till vardags inte arbetar vare sig sceniskt eller konstnärligt. Utgångspunkten för arbetet är kvinnornas egna berättelser. Liknande projekt finns även i Storbritannien på Glasgow Citizens Theatre, och i Spanien på Colectivo Lisarco i Madrid.

Om communitydans

Communitydans är en metod för att erbjuda icke-dansare en möjlighet att uttrycka sig med dans. Arbetet leds av en danskonstnär. Danskonstnären utgår från en plats och invånarna som lever där, och lyfter fram invånarnas berättelser. Även om ett communitydansprojekt kan se ut på många olika sätt, finns några gemensamma ramar:

  • målgruppen är alla – vem som helst
  • danskonstnären fungerar som guide eller inspiratör
  • deltagarna får möjlighet att göra konstnärliga val
  • vägen är lika viktig som målet
  • dansen är både ett verktyg och ett konstnärligt uttryck
  • man använder en demokratisk metod
  • platsen för projektet är ofta en utgångspunkt i arbetet
  • I communitydans får amatören hjälp med att skildra och förmedla en berättelse eller fråga man tycker är viktig eller angelägen, tillsammans med professionella konstnärer.