Louise Solar tar gärna elcykeln när hon besöker sina patienter. Hon tycker att frihetskänslan är största fördelen med att elcykla i arbetet istället för att ta bilen. Foto: Anna Rehnberg

Diabetessköterskan Louise Solar tar hellre elcykeln än bilen när hon besöker sina patienter i Borås. Många bilresor har sparats in under året som vårdcentralens två elcyklar har rullat. Och de har rullat långt. Totalt 80 mil under det senaste året.

Uppförsbackarna runt Trandared vårdcentral är inte längre ett hinder. När Louise Solar tar elcykeln till sina hembesök kommer hon fram utan att bli svettig. Men för henne är frihetskänslan ändå den största fördelen med att elcykla i arbetet istället för att ta bilen.

­– Kan man ha det så här bra på jobbet? Det är känslan som jag och fler av mina kollegor har när vi kommer ut i friska luften, får röra på oss och slipper bekymra oss över att hitta bilparkering, berättar Louise Solar, diabetessköterska på Närhälsan Trandared i Borås.

Louise är en av flera medarbetare som flitigt använder de två elcyklarna som verksamheten fick hösten 2016 med hjälp av Västra Götalandsregionens (VGR) klimatväxlingspengar.

Bra cykelavstånd

Trandared vårdcentral ligger på bra cykelavstånd, cirka två kilometer, från Borås centrum.

– Våra patienter bor inte så nära att vi kan promenera men inte heller så långt bort att bilen är ett bra alternativ. Så elcykel är egentligen perfekt för oss. Det funkar också bra att få med oss den utrustning som vi behöver på cyklarna. Medan BVC-sköterskorna tar med sig vågen på pakethållaren packar jag oftast ner blodtrycksmanschett och utrustning för att kolla fötterna på mina diabetespatienter, berättar Louise.

Även om elcyklarna är utrustade med dubbdäck har den stränga vintern gjort att cyklarna på Närhälsan Trandared har blivit stående i garaget lite mer än under sommarhalvåret. Men vädret bekymrar inte Louise så mycket. Det handlar om att klä sig bra menar hon.

Väcker uppmärksamhet

När Louise och hennes kollegor kommer susande på sina elcyklar i arbetskläder väcker det uppmärksamhet. Gunilla Ackelid som är vårdcentralchef använder elcykeln flera gånger i veckan, till sina möten inne i centrum och på sjukhuset. Hon får ofta positiva kommentarer från människor hon möter.

– Eftersom det syns på elcyklarna att vi kommer från Västra Götalandsregionen är det många som blir överraskade över och intresserar sig för att vi har elcyklar i verksamheten, säger Gunilla.

Närhälsan Trandared har två elcyklar som personalen använder för miljön och hälsans skull. Louise Solar diabetessköterska och Michaela Skogert BVC-sköterska väljer hellre elcykeln än bilen. Foto: Anna Rehnberg

Spar tid och pengar

Gunilla ser flera fördelar med elcykel i verksamheten. Till exempel att slippa lägga tid på att leta parkeringsplatser, dyra parkeringsavgifter och klimatavgiften som VGR lägger på korta tjänsteresor med egen bil.

– Sen är det ju såklart bra för hälsan också. Att personalen får komma ut och röra på sig.

Minskad klimatpåverkan från transporter

VGR avgiftsbelägger sedan 2016 resor med hög klimatbelastning för att finansiera interna åtgärder som ska minska organisations klimatpåverkan.

Sedan 2016  har VGR investerat i 237 elcyklar för öka möjligheterna för verksamheterna att minska sina bilresor i tjänsten. En ny uppföljning visar att cyklarna sammantaget har rullat ca 45 000 km, vilket motsvarar ca 100 resor mellan Göteborg och Stockholm.

Västra Götalandsregionens mål är att verksamhetens person- och varutransporter ska vara oberoende av fossil energi 2020. Men trots en rad insatser har resandet med privat bil i tjänsten och flyg inte minskat som förväntat. Därför kommer VGR att satsa ytterligare 6 miljoner kronor under 2018 i olika insatser för att öka andelen hållbara resor, genom att få fler medarbetare att cykla, gå eller åka kollektivt i tjänsten. Läs mer om klimatarbetet här.

Text: Anneli Permer
vgrfokus@vgregion.se


Fakta Västra Götalandsregionens klimatarbete

  • Västra Götaland ska vara fossiloberoende 2030. Det ska ske med hjälp av insatser som både ger klimatnytta och stimulerar den regionala utvecklingen.
  • För att nå målet samarbetar Västra Götalandsregionen (VGR) med många andra organisationer och företag.
  • VGR som stor organisation driver på utvecklingen genom att  till exempel ställa krav i upphandlingar. VGR ska vara oberoende av fossil energi- och bränsle redan 2020.

Fossilt=kol och olja.

Läs mer om VGR: klimatarbete.