Det är hög tid att bygga en snabbare järnväg mellan Oslo och Göteborg, menar både norska och svenska politiker. Ett nytt dubbelspår skulle bland annat ge stora klimatvinster och underlätta för tiotusentals arbetspendlare.
Det går dagligen 2500 lastbilar över Svinesundsbron mellan Sverige och Norge. Norge är Sveriges viktigaste handelspartner både när det gäller import och export och hela 93 procent av godset transporteras med lastbil.
– Utöver det åker runt 70 procent av lastbilarna tillbaka tomma från Norge, det är egentligen vansinne. Med en bättre järnväg skulle både trängsel och miljö förbättras avsevärt, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen (VGR).
Utbyggnad inte finansierad
Sträckan Oslo-Göteborg finns med som utpekad brist i den infrastrukturplan som regeringen tog fram 2018. Det betyder däremot inte att en eventuell utbyggnad är finansierad. Johnny Magnusson säger dock att det finns alternativa sätt att hitta finansiering. Järnvägssträckan är till exempel en av EU:s prioriterade sträckor i Europa.
– Svinesundsbroavgiften försvinner 2021 och om Sverige och Norge kommer överens om ett samarbete skulle de intäkterna tillsammans med EU-medel kunna finansiera sista etappen dubbelspår mellan Göteborg- Oslo, säger han.
Arbeiderpartiets Siv Henriette Jacobsen är fylkesvaraordfører i Østfold fylkeskommune i Norge. Hon betonar också att Norge och Sverige behöver samarbeta för att hitta en finansieringslösning för sträckan.
– Vi måste få regeringarna med oss. Bättre järnvägskommunikationer mellan våra länder handlar inte bara om högre hastigheter och kortare restid. Det handlar minst lika mycket om att minska mentala avstånd, säger Siv Henriette Jacobsen som precis som Johnny Magnusson påpekar att det behöver bedrivas betydligt mer påverkansarbete på regeringarna både i Norge och Sverige.
Handelskammaren: ”Vi behöver agera nu”
Västsvenska Handelskammaren har länge varit en stark röst i debatten om järnvägssträckan och Handelskammarens vd Johan Trouvé säger att det måste ske investeringar snart.
– Vi ser hur trafikflödena ökar hela tiden och därför behöver vi agera nu. Sverige tar infrastrukturinvesteringar via budget och den plan som finns idag kommer att ses över och revideras först 2022, det är för långt bort, säger han.
Johan Trouvé påpekar att en dubbelspårig järnväg inte bara skulle innebära enorma möjligheter för Västsverige, utan för hela landet. 2028 öppnar dessutom Fehmarnbeltförbindelsen, tågtunneln mellan Danmark och Tyskland, vilket innebär att restiden från Göteborg till Hamburg skulle kunna landa på fyra, fem timmar.
– Göteborg är den starkaste tillväxtmotorn i landet just nu, att koppla ihop arbetsmarknader, högskolor, forskning och företag skulle ge enorma vinster för Sverige. Det handlar om investeringar för kommande generationer.
Text: Sara Steinholtz Sparby
vgrfokus@vgregion.se
Fakta: Järnvägsseminariet i Almedalen
Dubbelspår till Norge kan finansieras utanför ordinarie anslagsfinansiering. Svinesundsbroavgiften försvinner 2021 men om båda länderna kommer överens kan intäkterna och EU-medel finansiera sista etappen dubbelspår mellan Göteborg-Oslo. 2028 öppnar Fehmarnbelt-förbindelsen, därför måste vi agera nu.
När: 3 juli 2019, klockan 10.30-11.15
Var: Almedalen, Västsvenska Arenan, lokal Havet
Arrangör: Västra Götalandsregionen
Seminariet livesänds via denna Facebooksida och kan även ses i efterhand.
Läs mer på VGRfokus om tågförbindelser: Tågsträckan Göteborg – Landvetter kan stå klar innan 2035