Lång väntan och otillräcklig information. Det upplever flera patienter i den psykiatriska specialistvården som kontaktar Patientnämnden i Västra Götaland för att klaga. Genom bland annat patientkontrakt vill Västra Götalandsregionen, VGR, öka förutsättningarna för patienterna att få en bättre sammanhållen vård och större delaktighet.
Drygt 16 000 unga vuxna mellan 20 och 29 år var patienter i den psykiatriska specialistvården förra året, men för alla blev inte kontakten som de förväntat sig. Under förra året tog patientnämnden i Västra Götaland emot 196 klagomål från psykiatripatienter mellan 20 och 29 år. I en rapport från patientnämnden analyseras 136 av klagomålen.
– Många av de som kontaktat oss är i gruppen unga vuxna och det är viktigt att beskriva deras perspektiv, unga människor som är i början av livet. I varje enskilt fall finns det ganska tunga händelser bakom och vi tror att ett enda klagomål kan skapa en förändring för många, säger Susanne Tedsjö, förvaltningschef patientnämndernas kansli.
Klagomål på kommunikation och tillgänglighet
När det gäller den psykiatriska specialistvården är det vanligaste klagomålet att man upplever att det är för lång väntetid till nybesök, behandling, uppföljning, intyg och utredning. Klagomålen gäller främst tid till läkare men också andra yrkeskategorier som sjuksköterska och psykolog. I flera fall angav patienterna att väntetiderna är flera veckor och upp till månader.
Det finns även problem med att överhuvudtaget få kontakt med sin vårdgivare. Det kan vara svårt att komma fram till mottagningen och trots att patienten lämnat flera meddelanden får man inte kontakt med vården. Det i sin tur kan få stora konsekvenser.
”Patienten återger att hen stått utan läkemedel i flera veckor då receptförnyelse uteblivit. Patienten beskriver att det är svårt att nå mottagningen då de ofta inte återkopplar på förfrågan via kontaktpunkten. Ökad oro och stress uppges som konsekvens samt dyra kreditlån för att betala hyran då läkarutlåtanden försenats till Försäkringskassan.” – Utdrag ur anmälan till Patientnämnden.
– De här grupperna har inte alltid ork att bråka för att få sina rättigheter och det kan ge förödande konsekvenser. De är inte starka i den situationen och för den som mår dåligt finns det ganska många trösklar innan man ens söker vård, säger Susanne Tedsjö.
Ta bort onödiga moment
Det vanligaste svaret från vården, när de blir kontaktade av patientnämnden med anledning av klagomålen på vård och behandling och tillgänglighet är att det saknas personal, främst läkare, psykologer och specialistsjuksköterskor och att de har sjukskrivningar.
– Det är en nationell brist på läkare med specialistkompetens inom något av de psykiatriska områdena, psykologer och specialistsjuksköterskor. Vi kämpar på nationell nivå med att få personal till oss, säger Lise-Lott Risö Bergerlind, enhetschef, kunskapsstöd för psykisk hälsa på VGR:s koncernkontor.
Hon fortsätter:
– Är det ont om personal hamnar man lätt i en ond spiral med överbelastning som leder till sjukskrivningar. Därför måste vi se över hur vi arbetar och våra patientflöden. Kan vi få bort onödiga moment, kan vi göra mer för patienten i den första läkarkontakten istället för att patienten ska behöva ha flera olika läkarkontakter?
En annan viktig del är att se till att yrkesgrupper det råder brist på inte gör sådana arbetsuppgifter som andra yrkesgrupper skulle kunna göra. Lise-Lott Risö Bergerlind hoppas också att de patientkontrakt som ska införas i Västra Götalandsregionen ska göra kontakten med vården bättre.
Patientkontrakt ska ge sammanhållen vård
Ett patientkontrakt är en överenskommelse mellan vårdpersonal och patient som ska innehålla bland annat en fast vårdkontakt och en sammanhållen planering över patientens samtliga vård- och omsorgskontakter. Främst gäller detta patienter med komplexa behov, eller andra patienter som har dessa behov.
– Det är en konkret åtgärd som vi jobbar med, att införa patientkontrakt. Det innebär att det ska finnas någon som är huvudansvarig för din vård, som har koll på saker som planering och nästa besök, säger Lise-Lott Risö Bergerlind.
Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se
Fakta: Patientnämnden
Patientnämndens huvudsakliga uppgift är att på ett lämpligt sätt hjälpa patienter att föra fram klagomål till vårdgivare som bedriver vård som är offentligt finansierad hälso-, sjuk- och tandvård, kommunal hälso- och sjukvård samt skolhälsovård i Västra Götaland och att få klagomål besvarade av vårdgivaren.
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans. Utredarna gör inga medicinska bedömningar och de tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel, det är en fråga för verksamhetsansvariga i vården.