Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Digital medarbetare i vården spar tid och ökar patientsäkerheten

För att minimera dubbelarbetet vid kontroll av röntgensvar har flera akutmottagningar  i Västra Götalandsregionen (VGR) skaffat en digital medarbetare. 
– Det är inte bara en vinst för sjukvårdspersonalen, utan även för patienten som inte behöver ligga och vänta. Det gör så att tid och plats frigörs i vårdförloppet, säger Petra Lerjestedt, verksamhetsutvecklare inom koncernstab digitalisering. 

När en patient har röntgats kommer resultatet till ett annat system än journalsystemet. För att minimera dubbelarbetet har flera akutmottagningar i Västra Götalandsregionen skaffat en en digital medarbetare. Hittills är det akutmottagningarna vid Södra Älvsborgs sjukhus, NU-sjukvården och Kungälvs sjukhus som använder metoden för röntgensvar. Näst på tur är Alingsås lasarett och Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU).

Istället för att sjukvårdspersonal ska kontrollera inkomna röntgensvar, sköts det av en mjukvarurobot som  loggar in,  kontinuerligt söker av röntgensvar och aviserar akutmottagningen när det finns ett svar.

Patientsäkerhet och tid

– De två största vinsterna är tiden och patientsäkerheten, det blir tydligt att det finns ett röntgensvar för patienten, och vi slipper dubbelarbete, säger vårdenhetschef Anna Taipale Dyverfors på Kungälvs sjukhus.

Tidigare sökte både läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeuter och sekreterare manuellt efter röntgensvar oberoende av varandra. De sökte dessutom efter svaren flera gånger per patient.

De positiva effekterna är många, bland annat nöjdare medarbetare, kortare svarstider, mindre risk för mänskliga fel, frigjorda resurser, hög och jämn kvalitet, och det sparar tid och pengar.

Kortar svarstiderna vid smittspårning

Under pandemin har även smittspårarna tagit hjälp av en digital medarbetare.

– Det underlättar verkligen och kortar ner svarstiderna, säger Kristina Lindqvist, verksamhetschef på Regional smittspårningsenhet. Smittspårarna skaffade en digital medarbetare i början av 2021 som har varit till stor hjälp då smittspårning är tidskrävande och innehåller många moment.

–  Vi kunde aktivera roboten, gå och lägga oss, och under natten hade det gått i väg cirka 1000 formulär och patienterna hade svarat när vi kom på morgonen, säger Kristina Lindqvist.

Att introducera digitala medarbetare är en del av ett pågående förbättringsarbete som ska ge positiva effekter för både arbetstillfredsställelse, effektivitet, kvalitet och patientsäkerhet.

För att veta om en process är lämplig att utföras av en mjukvarurobot, måste man gå igenom hela processen på detaljnivå.

– Det är inte bara det tekniska, utan även faktorer som tid, effektivitet, och kostnad kontra värdet som spelar in. Det är viktigt att det ger ett värde till verksamheterna, säger Petra Lerjestedt.

Text: Isabel Olsson
vgrfokus@vgregion.se