I en lokal i Nordstan i Göteborg kan flyktingar från kriget i Ukraina hämta andan innan de reser vidare mot sin slutdestination. Platsen är en knutpunkt där Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och civilsamhället samlar sina resurser för att ge ett så bra mottagande som möjligt. Den nya välkomstnoden ersätter den tillfälliga yta som fram till nu funnits på Nils Ericsson-terminalen i Göteborg.
– Genom välkomstnoden vill vi skapa så bra förutsättningar som möjligt för de som flytt kriget att kunna hämta andan, kanske äta en bit mat och få värdefull information, säger Salam Kaskas, samordnare flyktingmottagande, Västra Götalandsregionen
Platser för lek och vila
Lokalen i Nordstan kan ta emot omkring 150 flyktingar vid ett och samma tillfälle, men vid behov går det att göra plats för fler. I lokalen finns exempelvis amningsrum, lekrum, matsal och mötesrum. Göteborgs stad har ansvar för platsen, Västra Götalandsregionen hjälper till med bland annat transporter och trygghetsvärdar från Västtrafik och matpåsar som packas av Regionservice. Dessutom kan en första medicinsk bedömning göras på plats och vaccination mot covid-19 erbjudas.
– Göteborgs Stad tar över ansvaret för en redan fungerande samverkan för mottagande som vi kan bygga vidare på. Den nya lokalen ger en bra möjlighet att hålla i mottagandet över tid. Vi har också möjlighet att fånga upp personer som kan ha särskilda behov av stöd, som barnfamiljer och äldre, säger Marie Larsson, avdelningschef i socialförvaltningen Centrum.
Krissamtal
Röda Korset har ansvar för de volontärinsatser som sker på platsen. Det kan handla om exempelvis krissamtal och annat psykosocialt stöd till de personer som kommer från Ukraina.
– De personer som kommer är trötta, hungriga och oroliga och vi är där för att underlätta och ge akut krisstöd. Vi har väldigt många som vill hjälpa till, säger Jennie Gunnarsson, ordförande i Göteborgs Röda Kors-krets.
– Det är en fantastisk uppslutning och många krafter hjälps åt. Leksaksaffärer i Nordstan bidrar med leksaker och Vasakronan, vars lokaler vi hyr för en symbolisk summa, har fixat möbler och ställer upp med volontärer på plats, säger Salam Kaskas.
Hjälp att resa vidare
Efter sitt besök på välkomstnoden får flyktingarna sedan hjälp att ta sig vidare mot sin slutdestination. Vissa väntas resa vidare till andra kommuner, andra till Migrationsverkets lokaler i Sagåsen.
Vid flyktingströmmen 2015 skedde en liknande verksamhet i Stationshusets lokaler i närheten av centralstationen i Göteborg. Erfarenheterna därifrån ligger nu till grund för välkomstnoden i Nordstan.
– Vi lärde oss jättemycket 2015. Istället för att en organisation gör allt, bidrar varje enskild organisation med vad de är bäst på. En insikt är också att mottagningen inte är en slutdestination för de som kommer. Vi hjälper bäst genom att man så fort som möjligt når sitt mål, som kan vara en annan kommun, en släkting eller vän i närområdet. I många fall kan det vara en kontakt med Migrationsverket för att få hjälp med tillfälligt boende, säger Marie Larsson.
Välkomstnoden har inte möjlighet att ta emot besök med hänsyn till integriteten för de som vistas i lokalen.
Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se