Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Illustration Lisa Karlsson Vukovich, Regiontryckeriet och foto Sarah Chai, Pexels.

Ökad telefonrådgivning bidrog till minskat tryck på barnakuterna

När RS-viruset slog till som hårdast under december och början av året fylldes barnakuternas väntrum med sjuka barn och oroliga föräldrar. Men i många fall fick barnen och föräldrarna lämna akuten med råd om hur barnet ska vårdas hemma, barnen var inte akut sjuka och råden hade lika gärna kunnat ges via telefonrådgivningen 1177. 

Malin Liljevall

– Är du akut orolig för ditt barn ska du självklart söka vård på akuten. Men om barnet inte är akut sjukt, vänd dig till 1177, där finns en mycket god kompetens, säger Malin Liljevall som är biträdande områdeschef på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. 

RS-virus, influensa och covid-19 härjar ovanligt mycket denna vinter och det märks i hela vården. För det är inte bara akutmottagningarnas väntrum som blir fulla, även trycket på telefonrådgivningen 1177 har varit extremt med ibland timslånga väntetider. 

Den vanligaste sökorsaken till 1177 har varit just barn och feber och i december månad 2022 var den genomsnittliga väntetiden drygt 25 minuter innan man kom fram till en sjuksköterska.

Vill inte vänta 

Jill Johansson
Jill Johansson

– Många la på luren och sökte vård på en akutmottagning i stället. Det är förståeligt att man känner oro för sitt barn och vill ha svar. Men konsekvensen kan bli att vården dröjer ännu längre, både för sig själv och för andra, säger Jill Johansson, verksamhetschef för 1177 på telefon och webben 

1177 är invånarnas primära ingång till vården i hela landet. På webbadressen 1177.se finns egenvårdsråd och information kring en stor mängd sjukdomar och besvär, där finns kontaktuppgifter till vårdcentraler, jourmottagningar och andra verksamheter, flera patientärenden går att sköta digitalt och chattroboten Liv kan hjälpa till att hitta svar på dina frågor som är administrativa. 

– Varje vecka går vi igenom de vanligaste frågorna invånarna har och ser till att den informationen är lätt att hitta på 1177.se, säger Jill Johansson. 

Det var också på 1177.se som VGR listade de extra mottagningar som öppnades för att kunna ta hand om dem som sökte vård och råd kring RS-virus.  

På telefonrådgivningen med nummer 1177 svarar sjuksköterskor på dina medicinska frågor och annan personal på allmänna frågor om hälso- och sjukvård, exempelvis vårdgaranti.  

Läs mer här om 1177 och telefonrådgivningens historia.

”Nu kör vi” 

– Under julen var det oerhört hård press, sen gick VGR in i förstärkningsläge och sa, nu kör vi och stärker upp, och jag är imponerad av alla lojala, erfarna medarbetare och chefer på 1177 som lyckades ställa om, säger Jill Johansson. 

– Vi har haft personal som förlängt sina arbetspass, andra som tagit extra arbetspass, många timanställda som ryckt in och vi ökade vår bemanning med en tredjedel utifrån ordinarie bemanning, fortsätter Jill Johansson. 

Dag för dag har 1177 kunnat se hur kötiderna på telefon minskat till att denna vecka ha en medelväntetid på sju minuter. Vissa får svar omedelbart, beroende på när på dygnet man ringer. 

– Vi har aldrig haft så bra tillgänglighet sedan 2015 då jag började på 1177. Vi tar emot 2 000 samtal per dygn, mellan 85 och 92 procent av samtalen besvaras och vi har fått ner väntetiderna rejält tack vare att vi kunnat bemanna upp, säger Jill Johansson. 

Förstärkningen av 1177 och andra insatser – såsom extra öppna mottagningar och kommunikationsinsatser för att minska smittspridningen – har märkts på Drottning Silvias barnakut. 

– Antalet svårt sjuka barn som kommer till akuten är oförändrat, men den grupp av barn som egentligen inte behöver vård hos oss utan klarar sig med egenvårdsråd har minskat. Det gör att vi kan fokusera bättre på de svårt sjuka barnen, säger Malin Liljevall. 

När personer som inte är akut sjuka sätter sig på akutmottagningen ökar väntetiden för alla och väntan kan bli längre än telefonkön till 1177. Det görs en första triagering (bedömning) av alla som kommer till akuten men det finns ändå en risk att det blir svårare att upptäcka de patienter som behöver ett snabbt omhändertagande. En annan fara är att risken för smittspridning ökar när trängseln på akuten ökar. 

– Vi jobbar hårt för att undvika smittspridning men när söktrycket är extremt högt räcker inte lokalerna till och då får vi problem. Så det är viktigt att veta att det finns mycket hjälp att få hos 1177 för den som inte är akut sjuk, säger Malin Liljevall. 

Det händer hos 1177 

På 1177 svarar sjuksköterskor som gör medicinska bedömningar utifrån de symptom som inringaren beskriver och de frågor som ställs i samtalet. Drygt 37 procent av samtalen landar i en bedömning att det räcker med egenvårdsråd, som kan vara att stanna hemma och ta vissa läkemedel, och ge stöd till exempelvis föräldrar om vad de ska vara extra observanta på. 

Läs mer om egenvårdsråd.

Lika vanligt, drygt 37 procent av samtalen, är det att inringaren uppmanas att kontakta sin vårdcentral nästa dag eller en jourcentral för att få ytterligare hjälp. Strax under fyra procent av samtalen är så akuta att de kopplas över till Sjukvårdens larmcentral eller 112. 

– Under förstärkningsläget har vi kunnat hänvisa till extra öppna jourcentraler, onlinemottagningar har ökat sin verksamhet och vi har haft fler valmöjligheter att hänvisa till rätt vårdnivå, säger Jill Johansson.

Videomöten och uppföljning 

1177 på telefon har också möjlighet till videomöten. Om det behövs kan föräldrarna visa hur exempelvis barnets andning ser ut, hur magen och bröstkorgen rör sig eller hur allmäntillståndet är.  

En åtgärd som 1177 särskilt tryckt på under förstärkningsläget är att ha uppföljningssamtal med patienter som ringer in. Att sjuksköterskan ringer upp efter 1–2 timmar för att se om läget förändrats. 

– Då får föräldrarna en större trygghet, vi har återkopplat och ser hur resultat blivit, har det blivit bättre eller kanske till och med sämre så vi behöver ändra vår bedömning? Eller om det är oförändrat och det kanske behövs ytterligare uppföljningssamtal, säger Jill Johansson. 

Även om vinterns smittor fortsätter att spridas har läget i Västra Götaland nu blivit bättre. Trycket på akutmottagningarna har minskat liksom på telefonrådgivningen på 1177. Nu gäller det att ta tillvara på lärdomarna. 

– Det här kommer ske igen, vi vet att december och januari är väldigt tuffa månader när det gäller den här typen av smittspridning. Så vi ska gå igenom de siffror och den statistik vi fått in och utvärdera. Det finns mycket att lära, säger Jill Johansson. 

Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se 


Läs även:

VGR lämnar förstärkningsläget – men vården fortsatt förstärkt

Kraftig ökning av RS-virus – Så skyddar du ditt barn

Om 1177 på telefon