Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Totalt samlades 1 190 mobiler in hos Rhenguldet-publiken. Bild: Lennart Sjöberg.

Hårt arbete bakom GöteborgsOperans pris för mest hållbara operahus

Solceller på taket, second hand-kostymer och köttfria dagar. När International Opera Awards för första gången delade ut pris för ”Sustainability” utsågs GöteborgsOperan till världens mest hållbara operahus. Men det betyder inte att arbetet är färdigt.

– Vi vill få in hållbarhetsarbetet i alla beslut, på alla nivåer, säger miljösamordnaren Linda Rullander.

”And the winner is… Gothenburg Opera!” På plats för att ta emot priset på Teatro Real i Madrid i november fanns GöteborgsOperans konstnärliga chef för opera/drama, Henning Ruhe, och vd Christina Björklund, som konstaterade:

– Vilket fantastiskt erkännande. Engagemanget för hållbarhetsfrågor löper genom hela vår organisation, så vi är många som delar på glädjen och stoltheten i dag.

”Stort engagemang bland många medarbetare”

Priset kan ses som ett kvitto för decennier av målmedvetet hållbarhetsarbete på GöteborgsOperan, pådrivet av en Miljögrupp, med representanter från i stort sett alla avdelningar som träffas varje månad.

Linda Rullander. Bild: Tilo Stengel.

– Det finns ett stort engagemang bland många medarbetare, säger miljösamordnaren Linda Rullander.

Efter att ha anställts som bartender 2005, blivit hovmästare och assisterande restaurangchef, började hon för sju år sedan läsa till miljövetare. Den ändrade inriktningen var ett resultat av tidigare intryck som ”backpacker”.

– Jag minns att jag satt på en ö i Thailand. Till vänster vacker strand, till höger ett sopberg av plast redo att bara eldas upp eftersom avfallshantering saknades. Jag insåg att folk lider på grund av allt vi människor producerar, även om inte vi ser skiten här i Sverige. För mig handlar hållbarhet om solidaritet.

Hur skulle du beskriva GöteborgsOperans hållbarhetsresa?

– För 15 år sedan kunde vi skörda lågt hängande frukter. Nu har vi byggt en systematik kring de tyngre miljöaspekterna: energi, avfall, livsmedel, kemiska produkter och till viss del transporter. I dag förväntas företag hålla en viss nivå och vi har kommit till en platå där vi analyserar hur vi kunna förbättra oss.

Minskat energibehov varje år

Operahuset, med solceller på taket sedan 2014, minskar sitt energibehov varje år. Restaurangen, som alltid har ett vegetariskt alternativ och köttfri lunchmeny en dag i veckan, är Svanenmärkt sedan 2011, och ledningssystemet är sedan 2014 certifierat enligt ISO14001.

Operahuset fick solceller på taket redan 2014. Bild: Tilo Stengel.

Sedan 2018 är hållbarhet en av tre principer i den övergripande bolagsstrategin. Utöver miljöaspekten omfattar hållbarhetsarbetet även ekonomiska och sociala perspektiv.

Exempelvis syftar projektet ”Den hållbara dansaren” till att förebygga skador och ge stöd åt dansare vars arbete kan innebära belastning av olika slag, och insatser för att ge fler tillgång till scenkonsten sker inom ramen för GöteborgsOperans delaktighetsbaserade verksamhet Skapa och genom samarbeten med Rädda barnen och andra delar av civilsamhället.

Second hand-kostymer

En experimentyta för praktisk kunskap om mer hållbar scenkonstproduktion var GöteborgsOperans fyraåriga uppsättning av Wagners Nibelungens ring 2018–2021, där hela huset uppmuntrades att försöka hitta nya lösningar.

I uppsättningen hamnar världen i obalans efter att floden Rhen plundrats på sitt guld. För att tillvaron ska återfå harmoni måste det som stulits återbördas till naturen.

– Scenografen Alison Chitty upptäckte att det fanns enormt mycket second hand i Göteborg och baserade sina kostymer på det. Träspill hon såg på en återvinningsstation på Hisingen inspirerade henne till att bygga scenografin av OSB-skivor, ett material som i sig är en kolsänka, säger projektledaren Anna Hallgren.

Mobiler samlades in

Förutom miljövänligare val för kulisser och kostym, minimerades användningen av hälsoskadliga ämnen i uppsättningens makeup. Tyger färgades med växtbaserade metoder, plastmaterial ersattes med kanvas och illusionen av eld skapades av LED-ljus och vattenånga i stället för fossila bränslen.

Tillsammans med publiken samlades 1 190 uttjänta mobiler in för materialåtervinning, 723 personer lovade minskade klimatavtryck med totalt 1 229 ton koldioxidekvivalenter – och när livet hotades i operacykelns sista del Ragnarök fick publiken en kalender med enkla insatser för biologisk mångfald året om.

Internationellt har projektet väckt stort intresse, operamedarbetare har bjudits in för att tala – på plats eller länk – vid konferenser i New York, Barcelona, Zürich, Göteborg…

– Den största glädjen i projektet har varit upptäckten av den kollektiva viljan att tillsammans flytta fram positionerna – inom scenkonsten, industrin, politiken och regionen, säger Anna Hallgren.

Krävs investeringar

Och resan fortsätter. Nästa steg är att få in hållbarhetsarbetet i strategiska och konstnärliga beslut på ett naturligt sätt, på alla nivåer.

– För att nå våra egna och VGR:s miljömål krävs det investeringar och att vi funderar på hur vi organiserar miljöarbetet framöver, säger Linda Rullander.

Text: Emil Rinstad
vgrfokus@vgregion.se

Mer information om GöteborgsOperans hållbarhetsarbete finns här.

I uppsättningen av Rhenguldet (första delen av Nibelungens ring som spelades 2018) gjordes flera hållbara val : kulisser av spillvirke, återvinningsbart stål i Erdas klänning, kanvasmatta i stället för PVC, växtbaserad textilfärg och ekologiskt smink. Bild: Mats Bäcker.