Under den gångna vintern har Étienne Lemarchand cyklat mellan hemmet i Kungsbacka och jobbet i Säve, som en av deltagarna i Västtrafiks projekt Vintercyklist. Det är 38 kilometer enkel väg.
– Jag cyklar nästa vinter också! Att starta från Kungsbacka tidigt på morgonen är rätt härligt.
Efter flera år i Japan och Kanada ville fransmannen Étienne Lemarchand flytta tillbaka till Europa med sin familj. Han fick jobb som ingenjör på ett Göteborgsföretag som utvecklar eldrivna flygplan, och så hamnade han – med amerikansk fru och tre barn – i Kungsbacka.
För Étienne Lemarchand var det naturligt att börja cykla därifrån till jobbet på Säve flygplats.
– Jag har tagit mig till jobbet antingen på cykel eller till fots under de senaste tjugo åren, så när vi flyttade hit tänkte jag att jag provar att cykla till jobbet här. Själva distansen är ingen stor grej för mig, jag har orken och bra utrustning, säger han.
Cykelbanan slingrar sig längs kusten
Sommartid väljer han cykelbanan som slingrar sig längs kusten hela vägen.
– Då cyklar jag över Särö och sedan tar jag den stora bron över till Hisingen. Det tar lite längre tid men är väldigt vackert, särskilt på morgonen.
Men efter att ha cyklat mycket vintertid i Kanada visste han att det är tre saker som behövs för att han ska vilja cykla även när det är snö och is: bra skydd på fötterna, bra handskar och bra dubbdäck. Här i Sverige hade han allt utom dubbdäck, så den första vintern här blev det en paus från cyklingen.
Gratis dubbdäck till cyklister
I höstas läste han om Västtrafiks satsning på vintercyklister – inom projektet delas gratis dubbdäck ut till cyklister som vill prova att fortsätta cykla till jobbet även under de kalla och isiga månaderna.
– Jag och några kompisar pratade om det och tänkte ”vad trevligt, vi söker!” och så skickade jag in en ansökan via Kungsbacka kommun. Ett dubbdäck kostar annars omkring 700–800 kronor styck, så det är inte billigt.
Inte långt därefter fick han ett mejl om att han blivit uttagen, och när projektet drog igång började han och de andra deltagarna logga sin cykling digitalt. Ungefär fyra dagar i veckan hela vintern har Étienne Lemarchand cyklat mellan hemmet i Kungsbacka och jobbet på Säve flygplats. Han tycker att det går bra, oavsett väder.
– Jag bara gör det – även om jag faktiskt har en bil. Cykelvägarna är rena och väldigt väl underhållna här och det är bra belysning överallt, så det känns säkert. Logistiskt sett är det väldigt enkelt att cykla, men man får vara beredd på att det ibland kan vara regnigt, kallt och blåsigt!
Kan ta cykeln på tåget
Han startar oftast någon gång mellan 06 och 07 på morgonen, och sedan tar det exakt en och en halv timme mellan Kungsbacka och Säve, i alla fall sommartid. Vintertid tar det tio minuter längre, då cyklar han visserligen en kortare sträcka, via Lindome och Mölndal, men han cyklar också mer försiktigt och så saktar dubbarna på däcken ner farten lite.
– Om jag är sen, väldigt trött eller om vädret är alltför dåligt hoppar jag på tåget med cykeln åt ena hållet. Då är jag framme på tjugo minuter.
”Kul att följa de andra lagen”
Étienne Lemarchand är väldigt positiv till Vintercyklist-projektet och uppskattar också kontakten med de andra deltagarna. Själv hamnade han bland de trettio som cyklade längst sträcka under de uppmätta vintermånaderna.
– Det är bra, men jag har egentligen bara kört för min egen skull. Jag har tyckt att det har varit kul att följa de andra lagen och ett av dem – jag tror att de var från Borås – presterade verkligen maximalt varje vecka. Antingen är de proffs eller så har de gått ihop och verkligen satsat på detta, skrattar han.
Text: Elin Widfeldt
vgrfokus@vgregion.se
Vintercyklist
Projektet Vintercyklist startade vintern 2015/2016 innebär att Västtrafik och ett antal kommuner delar ut vinterdäck till cyklister mot att de väljer att cykla till jobbet minst tre dagar i veckan under projektperioden. Syftet är att minska på biltrafiken. Den gångna vinterns satsning har precis avslutats.
Deltagarna rapporterar in sin cykeldata digitalt och kan också lämna kommentarer kring till exempel väghållningen under testperioden. Tidigare feedback från deltagarna har bland annat handlat om dålig snöröjning och trasig belysning, men det har också kommit in beröm för välskötta vägar. Västtrafik skickar vidare alla kommentarer till berörd kommun.
Under vintern som gick deltog 452 personer, som tillsammans cyklade 167 225 kilometer.
Deltagande kommuner 2022/2023 var Borås kommun, Falköpings kommun, Göteborgs stad, Kungsbacka kommun, Kungälvs kommun, Lerums kommun, Lidköpings kommun, Melleruds kommun, Mölndals stad, Partille kommun, Skövde kommun, Stenungsunds kommun, Trollhättans kommun och Öckerö kommun.
Projektet kommer att genomföras även vintern 2023/2024. Sista ansökningsdag blir i slutet av september.
Västtrafik ingår i Västra Götalandsregionen.