Pandemin visade hur viktig kommunikation är i en kris. Kommunikation kring smittspridning, hur invånare och medarbetare skyddar sig mot smitta, om provtagning, vaccinering och mycket mer. I den nya situation som pandemin innebar ville alla ha svar från Västra Götalandsregionen och som operativ samordnare för kommunikation under pandemin har Anna Liljenberg haft en nyckelroll.
– Det började i januari 2020 när smittskyddsläkare Thomas Wahlberg ringde och vi tillsammans tog fram en plan för hur, när och vem som skulle kommunicera när/om det första bekräftade fallet skulle upptäckas i Västra Götaland. Vi hade en plan, förankrat den med kommunikationscheferna på sjukhusen och till och med förskrivit texter. Med en konkret plan går det att vara flexibel och snabbfotad när det händer, säger Anna Liljenberg
Planen sattes i verket den 26 februari 2020. ”Bekräftat fall av coronavirusinfektion i Västra Götaland” löd rubriken på pressmeddelandet som skickades ut klockan 18:52 och minuten senare dominerade nyhetsflödet.
– Synk, samordning och att skapa förutsägbarhet var ledorden för oss under arbetet. Presstelefonen ringde konstant veckorna efter 26 februari 2020 och vi behövde snabbt skapa en struktur för den externa kommunikationen och för att hålla vår politiska ledning informerad. Hela det första året handlade kommunikationen mycket om att förmedla kunskap, ge tips och råd till invånare, förmedla nya vårdriktlinjer till medarbetare. Vi skapade nya kanaler för att nå medarbetare och ledning. Och vi lade stor vikt vid att skapa en förutsägbarhet och tillgänglighet för medierna. Varje dag vid samma tid publicerade vi nya siffror och nya budskap. Minst två gånger i veckan skickade vi pressmeddelande om läget. Varje fredag höll vi presskonferens med de centrala talespersonerna. Varje dag svarade vi på frågor i våra sociala kanaler.
Ändrade karaktär
Under de senaste tre åren har det skrivits och gjorts över 24 000 tidningsartiklar, tv- och radioinslag om VGR och covid-19 pandemin. Tiotusentals frågor och kommentar har kommit från invånare via sociala medier om smittspridning, provtagning och vaccinering.
– 2021 ändrade kommunikationsarbetet till vis del karaktär och blev faktiskt än mer intensiv, otroligt nog. När vaccineringen startade var den vanligaste frågan från invånare “När blir det min tur” och vaccinatörerna undrade när de skulle få vaccin. Under första året var det så mycket vi inte visste kring den nya sjukdomen. Nu kunde vi på grund av vaccinbrist inte veta exakt när det blev någons tur att vaccineras och det innebar ett stort kommunikativt arbete.
Från ditt perspektiv, hur har du upplevt pandemin?
– Upplevelsen är ju att alla har behöv agera på toppen av sin förmåga under väldigt lång tid. Det var otroligt intensivt och fantastiskt lärorikt att arbeta med något vars faktainnehåll och information förändrades dag från dag. Faktiskt obeskrivbart att arbeta i och för en organisation som hanterade det som berörde alla i hela världen, varje dag under så enormt lång tid. De erfarenheter jag fått av att tillhöra den organisation som gav råd, rekommenderade, vårdade och vaccinerade invånare kommer jag att bära med mig resten av mitt (yrkes)liv.
Särskilda minnen
Några händelser under de tre pandemiåren som Anna Liljenberg tänker extra mycket på är det första covid-fallet i Västsverige och när det var som mest intensivt kring covid-vaccineringarna.
– Det är nästan helt omöjligt att peka ut enskilda händelser från ett tre år långt arbete, men jag kommer aldrig att glömma eftermiddagen och kvällen 26 februari 2020. Det började med att jag fick ett telefonsamtal om att vi hade ett första bekräftat fall i Västsverige. Vi kunde sätta vår kommunikationsplan i verket. Vi satt med Smittskydd Västra Götaland i deras lokal, hade Folkhälsomyndigheten uppkopplade på länk, vi skrev klart texter, samordnade med olika förvaltningar, publicerade och avslutade med en presskonferens på SU Östra sjukhuset i Göteborg. Vi oroade oss för att vi inte kunde sända presskonferensen, det var onödigt. Alla medier var på plats och sände åt oss, så att säga.
– Det andra minnet är den intensiva perioden under början av 2021 då vaccinationerna startade. Den var vaccinbrist och ett extremt tryck på att få vaccin. Ekot på Sveriges Radio publicerade ett inslag om att ännu en bokningslänk hade spridits och att några gått före i vaccinkön. Vi visste att det var fel och jobbade extremt intensivt för att få fram uppgifter för att visa det för Ekot. Vi fick rätt, de fick rätta, ändra och P1 programmet som granskar media, Medierna i P1, hade till och med ett inslag om det här. Det var viktigt för vårt förtroende.
– Ett annat starkt minne är när vi fick med oss flera av de större idrottsföreningarna i Västsverige och i kampanjen ”Ta den för laget” som uppmuntrade alla att vaccinera sig. Idrottsföreningarna spelade in egna filmer som de spred via sina plattformar och vi skickade ut vaccinatörer till olika idrottsevenemang. Ett väldigt bra exempel på hur olika delar av samhället kan jobba tillsammans och hur man med ganska små medel kan åstadkomma mycket. En kampanj som dessutom nominerade oss för Stora kommunikationspriset.
Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se
Fakta
I slutet av mars 2023 lämnar Västra Götalandsregionen den särskilda covid-19-organisation som varit aktiv i över tre år för att hantera pandemin. Med anledning av detta har VGRfokus intervjuat flera företrädare som haft centrala roller under pandemiarbetet.
Läs övriga texter här: