Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Konstnären Oscar Gard Montan som får ett av årets kulturstipendier från Västra Götalandsregionen. Foto: Elin Widfeldt

Här får gammalt kinesiskt porslinsmåleri nytt liv i Majorna 

Han målar vaser och fat med urgammal kinesisk teknik, men varvar traditionella motiv med influenser från graffiti- och tatueringsvärlden. Blå-vita blommor och fiskar delar plats med pistoler, tigrar – och en del IFK Göteborg. Nu får konstnären Oscar Gard Montan ett av årets kulturstipendier från Västra Götalandsregionen. 

Skisser och pappmodeller, ett par trasiga vaser, tjusiga blå-vita fat och några burkar makrillfilé. Oscar Gard Montan ber om ursäkt för att det ”inte direkt är Hilton”, hans ateljé i Sockerbruket, Klippan. 

Här i Majorna lärde han sig måla graffiti som 14-åring. Det var högre status att kunna det än på att vara bra på fotboll. 

Bild på Oscar Gard Montan

– Jag är ett typexempel på ”hard work beats talent”: jag var inte bäst i skolan på att teckna, men det var det jag var mest intresserad av. Inom graffitin finns starka hierarkier, där den som målar bäst raknas högst. Jag fick skissa och måla mycket för att bli bra, säger Oscar Gard Montan. 

”Det vita guldet”

Graffiti har han slutat med för länge sedan, men slitet med att lära sig måla har gett resultat. I dag livnär sig Oscar Gard Montan huvudsakligen på att vara konstnär, framför allt inom porslinsmåleri. Det är något med det koboltblå mot det porslinsvita som tilltalar honom. 

– Porslin kallades ”det vita guldet” en gång i tiden. Nuförtiden kan man köpa femkronorskoppar på Ikea med samma motiv som det gamla kinesiska. Men för mig är det viktigt att det är handgjort, handmålat, att det är det operfekta som det blir när en människa gör det. Man kan köpa dekaler och klistra på en vas så att det ser ungefär likadant ut, men det tar bort något av det darriga i det. 

Foton: Elin Widfeldt

Oscar Gard Montan är utbildad på Högskolan för konst och design (HDK) och höll där på med en serie lerfigurer, kända mäktiga män som avbildades som giriga och samvetslösa – ”man tappar kontrollen när man får guldtörst”. 

Men under en stipendievistelse i Kina fick han upp ögonen för porslinsmåleri, och fastnade. I dag gör han vaser, fat och annan porslinskonst. 

– Vissa har inspiration från tatueringsvärlden, andra från graffittivärlden, vissa har inspiration från hundra år gamla vaser från Asien, men med min touch på det. Som de här som jag kallar guldfiskskålar: det finns tusen år gamla sådana här i Kina, men jag gör med mina egna fiskar, egna drakar och egna motiv. 

Unika grejer

Överlag är det en varierad samling motiv som syns i Oscar Gard Montans konst: det är båtar på öppet hav, hästar som springer runt, pistoler, en tiger, ökenrävar, döskallar, fladdermöss, sfinxar, fåglar och blommor. 

– Jag försöker alltid göra unika grejer. Även om det bara är två färger jag jobbar med ska det kännas som att det händer något nytt varje gång. Jag letar inte efter ”den stora hiten”, att jag bara gör svalor och det hänger svalor i varje hem, utan jag försöker snarare att inte upprepa mig. 

Han tittar en del på antika vaser från både Grekland och Asien, för att se hur strukturen på målningen är uppbyggd och hur avvägningen mellan det blå och det vita är gjord. 

– Jag vill se hur de har löst det, mina döda kolleger från förr. Jag tittar efter hur de har skapat en vas som är harmonisk trots att det är mycket detaljer på – så att man inte ska uppfinna hjulet igen. Om man studerar en 600 år gammal Mingvas hur de kämpat med det, hur man ska skapa balans i vasen så att den inte känns för tung åt något håll. Det ska alltid vara kobolt och porslinsvitt som samspelar, men det måste vara elegant.

Oscar Gard Montan. Foto: Elin Widfledt

Hängiven blåvitt

På tal om blå-vitt: Oscar Gard Montan är IFK-supporter och har haft årskort i tjugo år, ”det är färger som ligger nära mig”. En av vaserna han gjort består enbart av blåvittmotiv: där syns bland annat det IFK-lag som vann klubbens första SM-guld och klubblegendaren Bebben Johansson. 

Den vasen köptes av IFK:s ordförande Håkan Mild, och den pryder numera hans kontor på Kamratgården. 

– Det är en stor ära för mig att den står där. Det är något med det: det sköra porslinet och den sköra fotbollen, ena dagen går det bra och nästa går det dåligt, då ska alla få sparken, skrattar Oscar Gard Montan. 

I år är han en av tio konstnärer som får ett kulturstipendium på 30 000 kronor från Västra Götalandsregionens kulturnämnd. 

– Det är en stor ära, och som konstnär är det självklart underbart att få en bit pengar, för det finns alltid hål att stoppa dem i. Det är jätteroligt att få stipendiet, och det gör att jag kan fortsätta utveckla mitt arbete, och få lite mer arbetsro. 

Text: Elin Widfeldt
vgrfokus@vgregion.se 


Fakta: Oscar Gard Montan

Född 1980 i Göteborg, har gått förberedande konstskola och sedan läst en master i keramisk konst på HDK, Högskolan för design och konsthantverk (tog examen 2010). 

Oscar Gard Montans konst finns både i offentlig miljö och i bostäder: bland köparna finns Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och konstintresserade privatpersoner. Hans vaser går att se på till exempel Mölndals sjukhus och Majornas bibliotek. 

Nyligen fick han sitt hittills största uppdrag, att skapa konst för ett helt våningsplan på Södersjukhuset i Stockholm. 

Oscar Gard Montan arbetar också deltid som träslöjds- och bildlärare. 

Den blå färgen i porslinet görs med uråldrig kinesisk teknik. Det är en blandning av koboltoxid, svart te och kåda från persikoträd. 

Fakta: Kulturstipendier

Den 21 juni delar Västra Götalandsregionens kulturnämnd ut ett antal stipendier: 10 kulturstipendiater får 30 000 kronor var, och 15 arbetsstipendiater får 100 000 kronor var.

Stipendiater 2023

Kulturstipendiater 

  • Tanja Andersson, dans. Född 1986 i Umeå. Bosatt i Göteborg.  
  • Laura Blake konsthantverk. Född 1989 i Wales. Bosatt i Dals Långed.  
  • Jacqueline Forzelius, bild. Född 1982 i Eskilstuna. Bosatt i Göteborg. 
  • Max Gustafson, litteratur/bild. Född 1977 i Göteborg. Bosatt i Borås.  
  • Carlos Ibarra, musik. Född 1984 i Santiago de Chile. Bosatt i Göteborg.  
  • Ossian Melin, bild/film. Född 1990 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Oscar Gard Montán, konsthantverk/bild. Född 1980 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Jessica Schiefauer, litteratur. Född 1978 i Göteborg. Bosatt i Göteborg.  
  • Doris Vojić Frankmar, musik/performance/bild. Född 1995 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Agnes Åhlund, musik. Född 1991 i Strängnäs. Bosatt i Göteborg. 

 Skaraborgsstipendiet 

  • Kristin Svensson, musik. Född 1983 i Mariestad. Bosatt i Mariestad.  

 Arbetsstipendiater 

  • Clara Aldén, bildkonst. Född 1988 i Falun. Bosatt i Göteborg.  
  • Elin Boardy litteratur. Född 1979 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Emanuel Cederqvist, bildkonst. Född 1983 i Kalmar. Bosatt i Göteborg. 
  • Anna Eriksson, musik. Född 1963 i Varberg. Bosatt i Göteborg. 
  • Eva-Teréz Gölin, bildkonst. Född 1972 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Jenny Holmlund, design. Född 1975 i Österbotten. Bosatt i Göteborg. 
  • Therese Johansson, konsthantverk. Född 1983 i Nossebro. Bosatt i Nossebro.  
  • Pontus Lundkvist, litteratur. Född 1971 i Karlstad. Bosatt i Ljung.  
  • Nanna Marjo, film. Född 1970 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Mona Namér, dans. Född 1990 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Mona Petersson, bildkonst. Född 1954 i Stockholm. Bosatt i Göteborg. 
  • Stina Pettersson, bildkonst. Född 1974 i Karlskrona. Bosatt i Göteborg. 
  • Ragnar Schmid, bildkonst. Född 1945 i Göteborg. Bosatt i Göteborg. 
  • Mariam Wallentin, musik. Född 1982 i Örebro. Bosatt i Bovallstrand.  
  • Magdalena Ågren, musik. Född 1973 i Oxelösund. Bosatt i Göteborg. 

 Curatorsstipendiat 

  • Thomas Laurien, bildkonst. Född 1967 i Jönköping. Bosatt i Göteborg. 

Om stipendierna

Stipendierna kan sökas av konstnärer och kulturarbetare som är bosatta och verksamma i Västra Götaland. Ansökningarna till arbetsstipendierna bedöms av en jury bestående av representanter från konst- och kulturlivet. Ansökningarna till kulturstipendierna bedöms av sakkunniga tjänstepersoner på Västra Götalandsregionens Förvaltningen för kulturutveckling. 

Motivering Oscar Gard Montan

”Graffiti och keramik är lika – båda har regler som man måste bryta mot för att komma någon vart”. Det är konstnären Oscar Gard Montán som talar. Vid första anblicken påminner hans blåvita vaser om traditionellt kinesiskt porslin, men det skarpa ögat upptäcker snart en samtida bildvärld med tydliga blinkningar till IFK – vackert, virtuost och vitsigt.