Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Siljes karaktär i lajvet heter Isowyn och är en högalv. Inför rollspelet har hon även skrivit musik där texten berättar om handlingen, och hon har gjort Isowyns dräkt. Foto: Privat.

Lajv i kulturskolan förenar teater, skrivande och slöjd 

I våras pågick en tre dagar lång kamp om Glospenheim i skogarna utanför Kungälv. Alven Isowyn var en av 30 karaktärer som kämpade i kulturskolans avslutningslajv. Genom ett pilotprojekt från VGR har kulturskolan i Kungälv testat att ha lajv som valbar kurs.

I lajv, eller levande rollspel som det också kan kallas, möts flera olika konstformer. Deltagarna jobbar först med kreativt skrivande och skapar en värld där lajvet ska ske.

– Vi har skrivit även på fritiden, för att det är så kul! Vi har suttit i timmar och beskrivit våra karaktärers positiva och negativa egenskaper, och även skapat relationer mellan våra karaktärer, säger Silje Lunde, 17 år, en av kulturskoleeleverna i Kungälv.

Världen som gruppen skapade för lajvet heter Glospenheim och är inspirerad av Sagan om ringen. Under läsåret har de gjort improvisationsteaterövningar som sina karaktärer, de har skapat kostym och rekvisita. Siljes karaktär i lajvet heter Isowyn och är en högalv. Inför rollspelet har hon även skrivit musik där texten berättar om handlingen, och hon har gjort Isowyns dräkt.

Trygg miljö i skogen

– Att få vara någon helt annan är ett sätt att släppa verkligheten. Det är jätteroligt! Man upptäcker saker, och utvecklas som människa. I lajv finns utrymme att vara kreativ och att träffa andra som är lika kreativa, säger Silje Lunde.

Gruppen planerade inför vårens stora avslutningslajv “Kampen om Glospenheim”– i skogen – tillsammans med sin teaterpedagog Alexandra Reuter.

Samarbete med slöjdlärare

– Det här är en stark, engagerad grupp elever som är väldigt självgående. Men det behövs engagemang även från kollegor, det går inte att jobba ensam. Vi har till exempel fått igång ett samarbete med en slöjdlärare. Det kan också vara bra med kontakter till exempel inom scouterna så att man kan skapa en trygg miljö i skogen, säger Alexandra Reuter.

Hon ser många anledningar till att syssla med lajv i kulturskolan. En viktig grundsten är leken. Att få leka med sin roll och intrigen, att få göra sin kostym och komma ut i skogen och verkligen bli sin karaktär. Eleverna blir också duktiga storytellers. Det finns också fördelar med att ingen behöver visa upp vad de lärt sig under året, inför publik.

– Lajv är inte en grej som man visar upp, man slipper “föreställningen”. Vi spelar tillsammans och är varandras publik. Det är kul och gör att kulturskolan kan passa fler, säger Alexandra Reuter.

Läs mer om hur VGR jobbar med lajv i kulturskolan här…

Text: Zara Tellander
vgrfokus@vgregion.se