På Göteborgs folkhögskola ges ”Måltidsbiträde och lokalvårdare”, en kurs där de flesta av deltagarna står långt från arbetsmarknaden. Av de deltagare som gick färdigt kursen i våras har 100 procent fått en anställning.
Utbildningen är en allmän kurs på grundskolenivå med inriktning måltidsbiträde och lokalvårdare. Kursen innehåller dels svenska och samhällsorienterande ämnen, dels ämnen som näringslära, specialkost, hygien, bemötande, städmetoder och arbetsmiljö.
En av deltagarna som blev klar i juni var Deeqa Mohamed Abdulahi.
– Kursen var jättebra! Vi har läst olika ämnen, bland annat om hemkunskap och mat. Innan jag började kursen visste jag inte något om vad kroppen behöver för att må bra, det här var jättebra för mig, säger hon.
Praktik ingår
I utbildningen ingår också praktik på olika arbetsplatser, bland annat skolor och förskolor. Deeqa Mohamed Abdulahi var både i en grundskola och i centralköket på Hisingen.
– Redan efter praktiken fick halva klassen jobb. När jag gjorde praktik som lokalvårdare började jag klockan 06 och jobbade fram till 14.30, jag städade toaletter, klassrum och bamba, torkade av borden och sådant. Det ingick planering också, det var massa olika moment och jag lärde mig mycket!
Innan hon gick kursen hade Deeqa Mohamed Abdulahi varit arbetslös länge, nu fick hon jobberbjudande direkt efter avslutad utbildning. I dag jobbar hon som timvikarie i flera olika skolor.
– Jag är jätteglad, och alla andra från kursen också. Vi ringer varandra och berättar hur det går – ”jag ska jobba den här veckan, nästa också”. Jag kommer att tipsa andra om den här kursen. Att börja ett nytt jobb är alltid svårt, men nu är jag väldigt bra, skrattar Deeqa Mohamed Abdulahi.
Förstå deltagarnas livssituation
Berit Román, rektor på Göteborgs folkhögskola, menar att en viktig nyckel för framgången är att lärare och övrig personal jobbar brett med hela människan, så att kursdeltagarna ska vara redo för arbetsmarknaden.
– Vi arbetar mycket med relationerna till deltagarna och vill på riktigt förstå deras livssituation. Detta är grogrunden för den utveckling som kursen ger i deras väg till en egen försörjning, säger Berit Román.
Förutom själva yrkesutbildningen är det svenska språket en viktig del av kursen. Deltagarna studerar också samhällsorienterande ämnen, hälsa och rättigheter och skyldigheter. Under det praktiska arbetet fokuserar lärarna mycket på samtal.
– Det är viktigt att hela tiden, oavsett område, lyfta fram varför kursinnehållet är viktigt för de kommande arbetsuppgifterna. Då skapas en tydlig motivation hos deltagarna till att utvecklas och lära sig mer, säger Linn Malmer som undervisar på kursen.
Tidig kontakt med arbetsgivare
Folkhögskolan samarbetar med flera aktörer, till exempel Fastighet, stöd och service på Västra Götalandsregionen samt Göteborgs stad, för att deltagarna tidigt ska komma i kontakt med potentiella arbetsmöjligheter.
– Att arbetsgivare och deltagare på kursen tidigt kommer i kontakt med varandra skapar ett gemensamt mål och det blir en win-win-situation, säger Linn Malmer.
Fått dubbla jobberbjudanden
Många personer som söker in till kursen har haft försörjningsstöd under långa perioder. Att deltagarna fortsätter få stödet under kurstiden är viktigt för att upplägget ska fungera, menar Berit Román.
– Att deltagarna kan behålla försörjningsstödet när de studerar utgör en otroligt viktig komponent för att de ska lyckas. Vi arbetar aktivt med att sprida förståelsen för detta – det är nämligen en bra samhällsinvestering.
Läraren Linn Malmer fyller i:
– Ett exempel på det är kvinnan som har varit utanför arbetsmarknaden i 26 år. I går ringde hon mig och var bekymrad för att hon kanske skulle behöva säga nej till ett av de två arbeten hon fått erbjudande om.
Text: Julia Jacobsson, Tobias T Johansson och Elin Widfeldt
vgrfokus@vgregion.se
Göteborgs folkhögskola
Göteborgs folkhögskola är en del av Västra Götalandsregionen (VGR). VGR är Sveriges största folkhögskolehuvudman och förvaltar sex folkhögskolor: Billströmska, Dalsland, Fristad, Grebbestad, Göteborg och Vara. På de flesta av dessa drivs olika projekt för bland annat personer som står utanför arbetsmarknaden.
Måltidsbiträde och lokalvårdare
Utbildningen består av två terminers heltidsstudier. I kursen ingår svenska och samhällsorienterande ämnen som kan ge behörighet på grundskolenivå. Andra ämnen som ingår är bland annat näringslära, specialkost, hygien, servering, service och bemötande, städmetoder och städmaskiner, ergonomi och arbetsmiljö. Dessutom ingår måltids- och lokalvårdspraktik på olika arbetsplatser.
Att vara måltidsbiträde innebär bland annat att laga frukost, lunch och mellanmål, att koka potatis och ris och göra sallad. Ett måltidsbiträde beställer också varor och tar emot dem, och diskar efter måltiderna. Arbetsuppgifterna inom lokalvård består bland annat av att städa entréer, toaletter och golv.
Den som söker kursen ska ha fyllt 20 år och ha svenskkunskaper motsvarande godkänt i SFI C.
Helhetslyftet
Kursen är en del av Helhetslyftet, ett projekt som finansieras av EU:s Asyl-, migrations- och integrationsfond. Rektor Berit Román tycker att deltagandet i satsningen har underlättat arbetet:
– Projektet har gjort det lättare att uppnå goda samarbeten med andra organisationer. Det behövs för att skapa de vägar som krävs för att målgruppen ska komma ut på arbetsmarknaden.