I skärgården behöver vårdpersonal ibland lägga tid på att frakta diagnostiska prover i stället för att träffa patienter. Nu ska VGR testa om drönartransporter kan vara en bättre lösning. Under januari pågår testerna kring Björkö och Styrsö.
– Initiativet kom från vårdcentralerna. Det är ganska tidskrävande arbete för dom att åka iväg med prover till färjeterminaler och liknande. Då föddes idén, kan vi inte använda drönare så kan vi spara tid för personalen som de kan lägga på patienter istället, säger Anna-Lena Alvekrans, innovationsledare, innovationsplattformen VGR.
– Och det handlar inte bara om skärgården, vi ser behovet på flera ställen i regionen där det är glesbygd. Det är många mil med transportbilar som man skulle kunna kapa genom att använda drönare, fortsätter hon.
Västra Götalandsregionen ligger långt fram när det gäller satsning på drönare. Redan idag flyger man ut hjärtstartare till personer i nöd och regionen testar att filma olycksplatser för att ge ambulans och annan räddningspersonal en bättre lägesbild. Ett nytt steg i satsningen är att testa om man det går att frakta läkemedel och provsvar mellan öarna i Göteborgs skärgård och fastlandet.
Projektet har pågått under 2023 och har fram till nu handlat om att knyta kontakter med drönarleverantörer, gå igenom alla tillstånd som krävs men också att ha workshops med vårdpersonal som är de som ska jobba tillsammans med drönarna.
Flygningar till Björkö och Styrsö
Nu i januari sker nästa fas och det kommer göras flygningar till vårdcentralerna på Björkö och Styrsö vilket boende i området kommer märka.
– Vi kommer intervjua invånarna, vi har kontakt med kommunerna. Det låter en del med drönare och vad kommer man tycka som invånare på plats där drönarna landar? Vad kommer personalen tycka om att lasta och lossa drönare och hur kommer det funka med januarivädret, hur robust är tekniken, frågar sig Anna-Lena Alvekrans.
Det är många frågor som testfasen ska besvara för även om VGR redan arbetar med drönare är detta något nytt. En tydlig skillnad är att drönarna som flyger ut hjärtstartare aldrig landar, utan de vinschar ner hjärtstartarna. Nu handlar det om stora drönare som ska landa i någorlunda befolkade områden och lastas och lossas.
Drönarna VGR ska testa i skärgården är ungefär 1,6 meter i diameter och ska kunna transportera åtminstone fyra kilo. Räckvidden är 3–4 mil på en batteriladdning. Under testfasen kommer de inte flyga med verklig last.
– Lasten kommer bestå av en termometer och vi kommer mäta i drönarens lastutrymme för att se hur det påverkas av till exempel drönarens batterivärme eller vad som händer i lastutrymmet när vi jämför med väderdata. Det ger oss värdefull information inför framtiden när vi ska kravställa drönarna, säger Mikael Svensson, processledare på försörjningsförvaltningen, VGR.
Framtiden
I framtiden är förhoppningen att drönarna ska kunna leverera läkemedel ut till vårdcentralerna och ta med provsvar tillbaka till fastlandet. På fastlandssidan möter sen regionens transportpersonal upp och tar proverna till labben.
– På längre sikt skulle man kunna tänka sig att det i första faserna handlar om transporterna till och från vårdcentralerna runt om i regionen. Och på ännu längre sikt, om man får regelverket i luften att fungera, så finns det inget som hindrar att man skulle kunna leverera direkt hem till patienter. Inom kommun och region tror jag det skulle kunna finnas många saker som kan lösas med drönare. Vi skulle kunna slippa krångliga eller miljöbelastande transporter, säger Mikael Svensson.
Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se
Läs även:
VGR vill ha ett luftrum i Västra Götaland
Unikt projekt: Sjukvårdens drönare testar att filma olycksplatser