Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Hodan Ali Mohamed (andra från vänster) blir den första att ta examen inom programmet. Till vänster vårdenhetschef Ulrika Berrio Garcia. Till höger: handledaren Hanna Skårerverket och sektionsledare Marika Holmefalk. Bild: Anna Rehnberg.

Här går det att jobba i vården och ta en examen samtidigt

Nu kan anställda i introduktionsprogrammet för arbetssökande i Västra Götalandsregionen (ViA), utbilda sig till undersköterskor samtidigt som de arbetar på vårdavdelning.
− Vi vill fånga upp personer som redan är hos oss och som passar i vården, säger Jonny Lindblom, samordnare för ViA-programmet.

I stället för att eleverna först läser teori i skolan, utgår den nya utbildningen från praktiska erfarenheter som görs i vårdarbetet.

− Det är en jättefördel att de blivande undersköterskorna är en del i teamet på avdelningen. Under kortare praktikperioder kommer man inte in i arbetslaget på samma sätt. De kan också direkt fläta ihop erfarenheter från vårdarbetet med studierna, säger Ulrika Berrio Garcia som är vårdenhetschef vid avdelning 361 psykiatri affektiva på Östra sjukhuset.

Mäter blodtryck och har stödsamtal

På avdelning 361 finns för närvarande tre personer som har en ViA-anställning, finansierad av Arbetsförmedlingen och Västra Götalandsregionen. Tjänsten innebär att de arbetar på avdelningen med tillgång till handledning.

Två av de ViA-anställda går också på den nystartade undersköterskeutbildningen. De går i skolan en dag i veckan och ägnar även några timmar i veckan åt studier på arbetstid.

− De här personerna fasas in i arbetet och blir en resurs i teamet. Vi ser hur de arbetar alltmer självständigt ju mer de lär sig på utbildningen. De tar till exempel prover på patienter, mäter blodtryck och har stödsamtal, berättar Marika Holmefalk, sektionsledare på avdelningen.

Ser ett stort behov

Ulrika Berrio Garcia och Marika Holmefalk ser ett stort behov av undersköterskor i framtiden.

− Det här är ett jättebra sätt att få in bra personer i vården. Utan undersköterskeutbildningen hade vi inte kunnat anställa dem som skötare eller undersköterskor, säger Marika Holmefalk.

Idén att kombinera en ViA-anställning med undersköterskeutbildning kom från ViA-samordnaren Jonny Lindblom.

− Jag tyckte att det var helt tokigt att personer som jobbar hos oss behöver sluta för att börja i skola och ta studielån. Jag hade kollat upp om de kunde validera sina praktiska kunskaper och vara anställda samtidigt – men olika vuxenutbildningar sa nej.

Helt ny utbildning

Då började Jonny Lindblom fundera över möjligheterna att skapa en helt ny utbildning i Västra Götalandsregionens regi. Han fick kontakt med vårdläraren Petra Aronsson som undervisar på vård- och omsorgsprogrammet vid Billströmska folkhögskolan och som är van vid att validera vårdkunskaper.

Petra Aronsson och Jonny Lindblom
Petra Aronsson och Jonny Lindblom.

De arbetade tillsammans fram ett utbildningsupplägg som de börjat testa i liten skala. För närvarande studerar fem personer på den nya utbildningen, men planerna är att den ska skalas upp och att fler personer kommer att tas in efter hand redan i höst.

− Våra studerande måste uppnå precis samma kursmål som på andra vuxenutbildningar till undersköterskor, säger vårdläraren Petra Aronsson.

Måste studera efter arbetstid

Hon berättar att elevernas största utmaning är att de måste lägga tid på studierna efter sin vanliga arbetstid. Samtidigt har de stor nytta av att kunna ställa frågor till sina kolleger om de fastnar i studierna eller tycker att något moment är svårt.

Som lärare behöver hon anpassa utbildningen till varje person. Eleverna har påbörjat utbildningen vid olika tillfällen och läser i egen takt. Petra Aronsson berättar att hon träffar alla eleverna tillsammans en dag i veckan för att ha teorilektioner.

− Förra gången pratade vi om kommunikation. Då fick de olika uppgifter beroende på vilka kunskaper de har. Någon fördjupade sig i hur man arbetar med motiverande samtal, medan andra lärde sig om hur de kan använda kroppsspråk och bildstöd för att kommunicera.

Delar med sig av erfarenheter

Under teoripassen delar eleverna med sig av sina erfarenheter från olika arbeten inom vården. Alla elever kommer att få arbeta inom både somatisk (fysisk) och psykiatrisk vård under utbildningstiden.

− Den här växelverkan mellan praktik och teori gör att kursinnehållet blir mer begripligt för många. Annars kan språket ibland vara ett hinder för att börja studera. Nu får vi med oss personer som passar för att jobba i vården, men som kanske inte hade tagit steget att börja studera.

Sedan ett år tillbaka krävs det en godkänd yrkesutbildning och skyddad yrkestitel för att kunna bli anställd som undersköterska. Petra Aronsson förutspår att hennes elever har en ljus framtid på arbetsmarknaden.

− Det verkar bli riktigt stor brist på utbildade undersköterskor under de närmaste åren.

Text: Kristina Karlberg
vgrfokus@vgregion.se


LÄS OCKSÅ: