Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Vid olycksplatsen är det viktigt att försöka att skapa sig en överblick av vad som har hänt, hur många som är skadade och hur svårt skadade de är. Bild: Netto Figueiredo/Pixabay

Så här ska du göra om du är först vid en olycksplats

Många fasar för att vara först med att stanna till vid en trafikolycka. Man är rädd för det man kan komma att få se eller för att göra fel.
De flesta som kommer till en olycksplats blir faktiskt väldigt handlingskraftiga och lugna, säger Per Örninge, överläkare på Sjukvårdens Larmcentral.

Är du osäker på vad du ska göra så kommer larmcentralen att hjälpa och stötta dig via telefon. Men det finns också en del tips som är bra att känna till i förväg.

Per Örninge har lång erfarenhet som narkos- och intensivvårdsläkare och från ambulanssjukvård. Hans erfarenhet är att allmänheten är bra på att hjälpa till vid trafikolyckor.

– De flesta gör faktiskt rätt saker. När du får kontakt med oss på larmcentralen så kommer vi att hjälpa dig. Det är sådant vi gör varje dag. Vi kommer att vägleda och stötta dig, säger han.

Vill veta exakt plats

Enligt Per Örninge får du mycket med stöd från larmcentralen när du kommer fram till en olycksplats. Bild: Jonas Borgström.
Enligt Per Örninge får du mycket med stöd från larmcentralen när du kommer fram till en olycksplats. Bild: Jonas Borgström.

Larmoperatören ställer ganska många frågor enligt en viss turordning. Det underlättar deras arbete och påskyndar utlarmningen. Frågorna kan handla både om personer i fordonet och om själva fordonet, om det till exempel läcker ut bränsle.

– Det första som 112-operatören vill veta är vad som har hänt. När vi vet att det kan vara en allvarlig olycka vill vi få fram exakt var olyckan har inträffat. Vet vi det kan vi larma ut hjälp under tiden som vi pratar med inringaren. Utan adressen kan vi inte påbörja utlarmningen, förklarar Per Örninge.

112-appen visar koordinater

Efter många mil landsväg kan det vara svårt att veta var man befinner sig. Per Örninge tipsar om att ladda ned 112-appen. Ringer man via den så skickas koordinater till larmoperatören.

– Vi kan också hjälpa inringaren. De flesta har någon form av kartapp i sin mobil eller ett navigationssystem i bilen. Då kan vi tillsammans få fram koordinater på var du befinner dig. Ett tips är att du bekantar dig med de appar du har i din telefon eller med bilens navigationssystem för att se hur kartpositionen visas, säger Per Örninge.

Även andra förberedelser underlättar, till exempel att ha en laddad mobil och ha koll på var varningstriangeln finns i bilen. En bra förbandslåda och filt är ett extra plus. Om man dessutom är lite mentalt förberedd är det lättare att behålla lugnet.

Prioritera stora blödningar och andningsstopp

Så här ser turordningen ut vid en trafikolycksplats:

  1. Stanna på en så säker plats som möjligt
  2. Sätt på varningsblinkers
  3. Varna andra som närmar sig – påkalla deras uppmärksamhet
  4. Försök överblicka vad som har hänt
  5. Ring 112
  6. Hjälp de skadade

– Försök skapa dig en överblick av hur många och hur svårt skadade de är. Ta först hand om personer med kraftig pulserande blödning samt de som inte andas och är medvetslösa. Tänk på att det inte alltid är den som skriker högst som behöver hjälp först, en tyst medvetslös person ger sig ju inte tillkänna, säger Per Örninge.

Skadade kan vara kvar i bilen

En person som är medvetslös, men som andas normalt kan gärna placeras i stabilt sidoläge, det som tidigare kallades framstupa sidoläge. Tänk på att hålla uppsikt över personen, som plötsligt kan bli försämrad och kan drabbas av hjärtstopp.

Om bilen står på en säker plats där den inte kan bli påkörd och inte ryker så får en vaken person gärna sitta kvar i bilen.

– Om personen inte reagerar på tilltal eller skakningar och inte andas ska du starta hjärt-lungräddning. Gå gärna en HLR-kurs så får du lära dig hur du identifierar och hjälper personer med hjärtstopp, föreslår Per Örninge.

Vid en mc-olycka kan hjälmen ställa till ett huvudbry. Om personen andas på ett sätt som ser normalt ut behöver inte hjälmen tas av. Är personen medvetslös och inte andas ska hjälmen tas av snabbt för att HLR ska kunna startas.

Se upp för farligt gods

Ibland krävs stor försiktighet till exempel vid intensiv trafik som passerar förbi olycksplatsen eller om en bil brinner eller ryker. Även om det är mycket sällsynt att airbags löses ut i efterhand så tycker Per att man ändå kan vara försiktig och undvika att befinna sig mer än nödvändigt mellan ratten och en skadad förare.

Lastbilar med farligt gods är ett särskilt kapitel.

– Om man ser en lastbil med orange skylt, en så kallad farligt gods-skylt, så ska man inte närma sig fordonet. Kan du läsa av siffrorna på skylten är det till stor hjälp för oss på larmcentralen men du ska inte gå fram för att läsa, säger Per Örninge.

Skyldig att stanna

Frågan är om man är skyldig att stanna vid en olycksplats om man kommer dit först av alla? I Trafikförordningen (1998:1276) anges vilka skyldigheter du har: ”En trafikant, med eller utan del i olyckan, ska stanna kvar på platsen. I mån av förmåga hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder”.

En sådan åtgärd skulle kunna vara att även larma via 112.

Text: Jan Kallenberg
vgrfokus@vgregion.se