Patienter som inte dyker upp till sina vårdbesök kostar arbetstid och leder till längre köer för andra patienter. Det ville Lena Fred, dietist på Medicinkliniken på Kungälvs sjukhus, ändra på.
Hon skapade speciella ”ringbrev” som innebär att patienterna själva får boka in sin tid.
– Vi har gått från minst ett uteblivet vårdbesök i veckan till noll, det är helt fantastiskt, säger hon.
Lena Fred är ensam dietist på kliniken och ansvarar därmed för ett stort antal patienter. Att patienter inte kunde komma den tid de kallats, att de hörde av sig och ville boka om eller inte dök upp alls innebar därmed mycket extraarbete.
– Ett besök tar ungefär en timme. Sen är det mycket förberedelser och efterarbete. Varje uteblivet vårdbesök innebar därför att mycket tid försvann som jag i stället hade kunnat lägga på något annat, till exempel att ta emot en ny patient, säger hon.
Tre olika sorters brev
Tillsammans med en kollega kom Lena Fred på idén med ringbrev. Den innebär kort och gott att patienterna får hem ett brev där de själva får boka in sin tid. Hon har tagit fram mallar för tre olika ringbrev: ett för nybesök, ett för återbesök och ett påminnelsebrev. Det går därmed både fort och smidigt att fylla i och skicka ut breven.
Efter ett år utvärderade Lena Fred initiativet – och kunde se att de uteblivna besöken nu var noll.
– Det är helt fantastiskt! Jag känner att jag gör ett bättre jobb och är mer effektiv. Jag får mer tid till dem som verkligen vill komma och behöver hjälp och nya patienter kan komma in mycket snabbare.
Initiativet har väckt intresse även hos andra kollegor.
– En del har sagt att de också vill testa. Sen jobbar vi alla olika och har olika förutsättningar. Detta passar mig väldigt bra och jag kommer att fortsätta arbeta så här.
Du kan läsa mer om uteblivna vårdbesök i artikeln Färre missade sjukhusbesök – men de kostar fortfarande en halv miljard
Text: VGRfokus
E-post: vgrfokus@vgregion.se
Om allmänna handlingar – tänk på detta när du kontaktar VGRfokus!