Erik Lagersten är kommunikationsdirektör i Västra Götalandsregionen(VGR). Foto Sergio Joselovsky

Erik Lagersten, kommunikationsdirektör, om varför Västra Götalandsregionen (VGR) startar egen nyhetssajt: “VGR har drygt 53 000 anställda och en omsättning på 62 miljarder. Den verksamhet vi bedriver träffar invånarna varje dag i någon form och förtjänar att synliggöras”. 

VGR är en del av landstingssverige. Eller det som Ekots podd Det politiska spelet målande beskrev: ”Kommuner bryr sig folk om, riksdag bryr sig folk om. Så fort man säger landstingspolitik somnar man för det är vansinnigt tråkigt. De flesta politiska journalister är helt ointresserade av landsting. Det är väldigt många anställda och väldigt mycket pengar i rörelse och underbevakat i förhållandet till det.”

Om journalistiken inte rapporterar om landsting, hur får våra invånare då insyn i verksamheten? Hur kan våra förtroendevalda redovisa för sina väljare vilka resultat som uppnåtts? Och hur kan vi landstingsanställda få veta vad som händer i vår egen verksamhet som är så pass bred och mångfacetterad att mediebevakning behövs?

Skrivs det då inte tillräckligt om VGR? Det går knappt inte en vecka utan skandalrapporter om situationen på någon akut eller förlossningsavdelning. Det är såklart relevant och viktig mediebevakning, men VGR är en stor aktör som kan belysas på väldigt många och olika sätt.

Vårt problem är inte för mycket rapportering – utan för lite! Den tid och kunskap som behövs för att kunna rapportera regelbundet om VGR finns det för lite av på redaktioner i Västra Götaland – med något eller några lysande undantag. Mediebranschens omställning med slimmade redaktioner som följd har inte undgått någon och flera har inte längre en dedikerad landstingsreporter.

Med nyhetssajten VGRfokus vill vi lyfta fram allt som VGR gör. Vi har drygt 53 000 anställda och en omsättning på 62 miljarder kronor. Den verksamhet vi bedriver träffar invånarna varje dag i någon form – som en resa till jobbet med Västtrafik, ett besök på ortopedakuten eller när det ges möjlighet ett besök på GöteborgsOperan och få uppleva den vackraste musik.

Vår verksamhet och dess bredd förtjänar att synliggöras. Därför startar vi nyhetssajten VGRfokus – besök Facebooksidan här – med en självständig redaktion av tjänstemän som berättar vad som sker, vad som är på gång, om det besvärliga i vår verksamhet och det som är våra glädjeämnen.

Kommer VGRfokus att konkurrera med traditionella nyhetsmedier? Nej, men vi kommer att vara ett komplement och en plats där medierna kan hämta – och invånarna få – öppen, trovärdig, tydlig och enkel information. Men en offentlig verksamhet kan inte granska sig själv, det är journalistikens uppgift. Däremot kommer vi inte rädas ta upp ämnen som kan vålla konflikt. Vi kommer ge röst till samtliga inblandade och ge ett sammanhang som en medieredaktion idag inte hinner med i den utsträckning som önskas.

Det vi publicerar ska vara trovärdigt, ha nyhetsvärde, vara tydligt och intressant för medier, medarbetare, invånare i Västra Götaland och andra intresserade. De som skriver artiklar och gör filmklipp till VGRfokus är anställda i VGR eller frilansare.  VGRfokus är inte politisk men ska kunna beskriva politiska beslut och debatter.

Som ansvarig utgivare*) fattar jag redaktionella beslut endast när redaktören ber om det. Redaktionen jobbar alltså självständigt.

VGRfokus är ett resultat av den moderna medieutvecklingen, vi vill vara där invånarna är, det vill säga online, på sociala medier och i nyhetsflödet. Men med det följer också ansvar. Jag kommer att vara lyhörd för kritik och argument för och emot arbetssättet.

Medielandskapet har förändrats och tiden är mogen för VGRfokus att vara del av den utvecklingen. Att själva börja driva nyhetsproduktion är ett sätt att bemöta och hantera en allt snabbare medieverklighet. Inte sällan förekommer också rena felaktigheter som sprids online, vilket också tydliggör behovet av en egen nyhetssajt där vi kan garantera korrekta fakta. Det är vårt ansvar som en av institutionerna i en svensk demokrati.

*) Ansökan om utgivningsbevis registrerades hos Myndigheten för press, radio och tv den 15 september. Enligt myndigheten tar det drygt tre månader innan den blir färdigbehandlad. Dock är det frivilligt för webbsidor att ha utgivningsbevis. Men VGR tycker att det är viktigt att det finns för att markera självständigheten och de principer som VGRfokus ska arbeta efter.

Erik Lagersten
kommunikationsdirektör VGR
vgrfokus@vgregion.se

DELA