Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Från årsskiftet finns en ny lag som ska göra det enklare att klaga på vården för den som inte är nöjd. Foto: Marie Ullnert

Ny lag – klagomål ska göra vården bättre

Är du missnöjd med vården du fick? Från och med årsskiftet ska du enligt lag få hjälp att klaga direkt hos vårdgivaren. Till din hjälp har du Patientnämnden, som ska se till att du får svar inom fyra veckor.

– Det som är nytt är att vi ska se till att patienten får ett svar i tid och bedöma att svaret är tillfredsställande. Tidigare har det funnits problem med långa svarstider vilket gjort klagomålshanteringen ineffektiv, säger Yvonne Tellskog, förvaltningschef på patientnämndernas kansli i Västra Götaland.

Snabbare svar

Syftet med den nya lagen är att du som patient snabbare ska få ett svar från din vårdgivare och att vårdgivaren tidigare kan vidta åtgärder för att något liknande inte ska ske igen. Därför är det vårdgivaren som i första hand ska ta emot och besvara klagomålen från patienter och närstående. Utgångspunkten är en vård där patientens behov står i centrum.

Klagomål gör vården bättre

Yvonne Tellskog, förvaltningschef patientnämnderna. Foto: Catharina Fyrberg

En annan nyhet med den nya lagen handlar om hur klagomålen systematiskt ska tas om hand. Alla klagomål som kommer in till patientnämnderna utreds, analyseras och rapporteras. Resultatet ska tillbaka till vårdgivarna, som på så vis får en analys över patienternas upplevda brister för att se vad de kan förbättra. Politikerna, som påverkar hur vården styrs,  får också del av resultatet. Kort sagt, klagomålen ska göra vården bättre.

– Ibland ringer patienter till oss anonymt, bara för att de vill att vården ska lära av sina misstag och att det som hände dem, inte ska hända andra. Deras berättelser dokumenteras också och är en stor hjälp i arbetet med att kvalitetssäkra vården, säger Yvonne Tellskog.

I analyserna avidentifieras patienterna. Det betyder att du som patient alltid kan känna dig trygg med att vända dig till patientnämndens kansli. Inga personuppgifter kommer att föras vidare utan ditt medgivande.

Text: Anna-Lena Bjarneberg
vgrfokus@vgregion.se


Fakta patientnämnden

Patientnämnden är en opartisk instans mellan patient och vårdgivare. Den ska hjälpa patienten med problem som uppstått i kontakten med vården och ta initiativ till förändringar som stärker patientens ställning och förbättrar vården. I Västra Götalandsregionen finns fem politiskt tillsatta patientnämnder som har ett gemensamt kansli. Förra året hörde över 5200 patienter av sig till patientnämnderna i Västra Götalandsregionen. Det var en minskning från tidigare år. Vårdgivarna själva blir allt bättre på att ta tillvara patienternas synpunkter direkt. Under 2018 förväntas en ökning på 10-15 procent på grund av den nya lagen.  För att klara ökningen får Västra Götalandsregionens 3,3 miljoner från staten som bland annat ska finansiera fler nyanställningar.

Här kan du läsa mer om hur du gör för att klaga på vården

 

 

Kommentarer är stängda.