Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Modi Tarabichi och Ahmad Alfalouji flydde till Sverige från Syrien 2014. Nu arbetar de sedan ett halvår tillbaka med integrationsfrågor på Färgelanda kommun.

Modi och Ahmad jobbar för innanförskap

För tre år sedan flydde Modi och Ahmad från Syren. Nu hjälper de andra nya svenskar att förstå hur det funkar i Sverige. Utbildningen har de fått i Västra Götalandsregionen på Dalslands folkhögskola.

Modi Tarabichi och Ahmad Alfalouiji har utbildat sig till integrationspedagoger på Dalslands folkhögskola för att hjälpa andra in i det svenska samhället.

– Det är viktigt att bli aktiv i samhället, att lära sig lagar och regler, att studera och skaffa sig ett arbete, säger Ahmad Alfalouiji.

Nu arbetar de för integrationskontoret i Färgelanda kommun. Kontoret har hand om kommunplacerade nyanlända, informera om deras rättigheter och skyldigheter, hjälpa till i kontakten med myndigheter som arbetsförmedling, socialtjänst, vuxenutbildning. De ordnar aktiviteter där flyktingar och svenskar har möjlighet att träffas och lära av varandra.

På väggen på kontoret hänger en stor världsatlas. Modi pekar ut Syrien på kartan och visar vägen de färdades över havet och genom Europa för att komma till Sverige.

Drar nytta av sina erfarenheter

De har nytta av sina erfarenheter när de möter andra flyktingar. Båda har gått den ettåriga utbildningen till integrationspedagog på Dalslands folkhögskola. Från och med hösten 2018 blir den tvåårig.

– Än så länge är vi anställda på extratjänster via arbetsförmedlingen. Det innebär att vi jobbar tillsammans med en handledare, trots att vi egentligen skulle kunna göra mycket på egen hand, säger Modi Tarabichi.

– Om vi inte får förlängt på kommunen planerar vi att läsa även det andra året på utbildningen, säger Ahmad Alfalouiji.

Per Wandel (i mitten med lussebullen) med ett gäng blivande integrationspedagoger på Dalslands folkhögskola.

På Dalslands folkhögskola är det bara att följa doften av nybakat saffransbröd för att hitta den nuvarande klassen blivande integrationspedagoger. De har bakat och nu diskuterar de hur man kan förstå migrationsprocessen. Två tredjedelar av klassen har själva kommit som flyktingar, en tredjedel är svenskar. Samtalet är livligt.

Det handlar om inkludering och innanförskap

– Grunden för oss är att få människor att komma in i samhället, säger Per Wandel, ansvarig pedagog för utbildningen. Det handlar om inkludering och innanförskap, att göra folk mer medvetna och medskapande.

Integrationspedagogerna får en tvärvetenskaplig grund med många perspektiv. De behöver kunna arbeta med människor som bär på trauman. För att kunna göra det krävs att man har funnit en grundtrygghet i sig själv. VGR har redan frågat efter integrationspedagoger och Per Wandel är övertygad om att det kommer att finnas en fortsatt stor efterfrågan på pedagogernas kunskap hos till exempel landsting, regioner, kommuner, skolor, idrottsföreningar och bostadsbolag.

– Om man vill göra skillnad och vara med och bygga ett socialt hållbart samhälle finns det stora möjligheter med den här utbildningen allteftersom den blir mer känd. Vi behöver många olika sorters människor och kompetenser.

Text & Bild: Anna Rehnberg
vgrfokus@vgregion.se


Fakta: 2-årig yrkesutbildning till integrationspedagog på Dalslands folkhögskola i Färgelanda, start HT 2018. För mer information: www.dals.fhsk.se

Kommentarer är stängda.