Allt fler väljer att förnya recept på läkemedel via webben. Under 2017 förnyade invånarna i Västra Götaland fler än 148 000 recept via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Det är därmed den mest använda e-tjänsten på webbplatsen. Den näst vanligaste e-tjänsten är att beställa ny tid.
Den som fått ett recept utskrivet och behöver förnya det kan logga in med e-legitimation för att sedan välja den mottagning där hen har fått sitt recept.
På mottagningen gör läkaren en bedömning om personen kan få ett nytt recept med en gång eller om läkare och patient måste träffas först. Efter bedömningen skickar läkaren receptet till apoteket där patienten får ett meddelande om att recept har förnyats och klart att hämta ut sitt läkemedel på utvalt apotek.
Tryggt, säkert och smidigt
Fördelarna är många med att förnya sina recept via digital teknik. Det ger invånarna möjligheten att göra sin beställning dygnet runt, oavsett helg eller vardag. Dessutom slipper de som använder sig av e-tjänster oftast att ta sig till sin vårdmottagning.
Det förnyas i genomsnitt runtomkring 12 000 recept genom 1177 Vårdguidens e-tjänster varje månad i Västra Götaland med en stadig ökning varje månad.
Tredubbling de senaste 3 åren
I december 2017 fanns det 626 043 registrerade användare, vilket går att jämföra med de 209 670 användare som var registrerade 2014. Det är en tredubbling av nya användare under tidsperioden.
1177 Vårdguidens e-tjänster kan användas av alla som är folkbokförda i Sverige samt har e-legitimation. Du loggar in till 1177 Vårdguidens e-tjänster via antingen e-legitimation, lösenord eller kod.
Text: Johan Byström
vgrfokus@vgregion.se
Kommentarer är stängda.