Varför inte börja det nya året med en ny vana? Appen AntiStress som är utvecklad av vården i VGR hjälper dig att komma ner i varv genom medveten andning.
Varför inte börja det nya året med en ny vana? Appen AntiStress som är utvecklad av vården i VGR hjälper dig att komma ner i varv genom medveten andning.

Har du lovat dig själv att ta itu med stressen i år? Nu är den här – appen som hjälper dig att varva ner och bli mer närvarande i vardagen.

Appen AntiStress som, är utvecklad inom vården i Västra Götalandsregionen (VGR), bygger på vetenskapliga studier av vad som får människor att koppla av, varva ned och må bättre.

– Det finns många studier som visar att medveten andning är en effektiv hjälp för att minska stress, säger Tina Arvidsdotter, som utvecklat appen.

Enkla övningar

När vi är stressade är det naturligt att vi andas både ytligare och snabbare. Genom att andas lugnare och djupare ges signaler till hjärnan som minskar stressen. Det kan låta enkelt, men det gäller att göra det också och det är här appen kommer in.

Den lugna rösten vägleder dig genom enkla andningsövningar som leder till att både kropp och hjärna slappnar av. Övningen kan göras sittande eller liggande. Den grundläggande andningsövningen tar en kvart. Det finns även en snabbversion på fem minuter och en lång version på 25 minuter.

Energi i vardagen

Tina Arvidsdotter. Foto: Thomas Harrysson.

– Vet du att du gått med en hög stressnivå länge är det bra att börja med två kvartar om dagen. Ett tillfälle kan ju vara när man går och lägger sig på kvällen, säger Tina Arvidsdotter.

Förutom ren avslappning genom andningsövningar finns en dagbok i appen som kan hjälpa dig att bli medveten om vad som ger och tar energi i vardagen. Du kan skriva eller tala in i din personliga journal, direkt i mobilen. Och det är bara du själv som har tillgång till uppgifterna.

– När du blir lugnare och mår bättre i dig själv är det lättare att göra bättre val. När du är stressad springer du på alla bollar, säger Tina Arvidsdotter.

Appen innehåller enkla andningsövningar och en dagbok som kan hjälpa dig att bli medveten om vad som ger och tar energi i vardagen.

Självmedkänsla

Tina betonar ofta vikten av att vara snäll mot sig själv och använder gärna ordet självmedkänsla.

– Många av dem som blir sjuka av stress har stor medkänsla för andra men glömmer ofta bort sig själva. Går det så långt som till utmattningssyndrom kan det ta flera år att återhämta sig. Att ge sig själv tid att träna kropp och hjärna att vila kan göra stor skillnad i förebyggande syfte, säger Tina Arvidsdotter.

Idén till AntiStress föddes redan för 20 år sedan. Tina som hade kunskaper och erfarenheter inom komplementärmedicin, utbildade sig till sjuksköterska och kombinerade de två medicinområdena. Hon började forska och 2014 doktorerade hon i ämnet stressrelaterad psykisk ohälsa.

Appen på tio språk

Efter att ha fått statliga medel till projektet ” Främja kvinnors hälsa med Integrativ vård” började Tina vidareutveckla sitt AntiStress-program. Idag släpps appen AntiStress i en första version på svenska. Inom kort kommer den att finnas på ytterligare nio språk.

– Det är fler kvinnor än män som söker vård för stressrelaterad ohälsa. Därför är appen utvecklad med kvinnor som målgrupp men den fungerar givetvis lika bra för män.

Ladda ner appen i Appstore
Ladda ner appen för Android

Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se


FAKTA:

Appen AntiStress är producerad av Forskning och Utvecklingsenheten primärvård i Fyrbodal, Västra Götalandsregionen (VGR). Den har tagits fram genom forskning inom flera medicinska områden och är utvecklad av Tina Arvidsdotter, PhD inom vårdvetenskap.

Länk till rapport om AntiStress-programmet

Appen AntiStress är tillgänglig på 10 olika språk; svenska, arabiska, bosniska/kroatiska/serbiska, dari, engelska, franska, persiska, somaliska, spanska, tyska.

Appen som är gratis att ladda ner finns för Iphone och Ipad. En version för Android kommer inom kort.

Ljudfilerna med övningar på tio olika språk finns även på webben