Väntetiderna till telefonrådgivningen 1177 Vårdguiden har blivit kortare. Hela första kvartalet 2019 var svarstiderna i Västra Götalandsregionen (VGR) snabbare än genomsnittet i Sverige.
Under mars i år hade 1177 vårdguiden i VGR en medelväntetid på drygt 10 minuter medan genomsnittet nationellt låg på 13,36 minuter.
När svarstiderna blir för långa tröttnar folk på att vänta och lägger på luren vilket påverkar antalet besvarade samtal. I VGR är målet att kunna besvara minst 75 procent av samtalen. Nu är andelen besvarade samtal uppe i 81 procent jämfört med för ett år sedan då siffran låg mellan 50 och 60 procent.
Förbättrad arbetsmiljö
– Vi har varit bättre än både det nationella genomsnittet och vårt eget mål sedan i december 2018. Vändningen kom redan i oktober efter att vi under förra året förändrade och förenklade vårt arbetssätt, bland annat i samtalsmetodiken. Sedan ett år tillbaka har vi också schemalagda pauser som gör att medarbetarna orkar mer under arbetspasset, berättar Ann-Louise Andersson, områdeschef för 1177 Vårdguiden på telefon.
Sjuksköterskorna som arbetar på sjukvårdsrådgivningen 1177 i VGR besvarar över en halv miljon samtal per år.
– Vi satsar på ett nära ledarskap och kontinuerlig kompetensutveckling för alla medarbetare samt en god arbetsmiljö. Dessutom har vi startat med 10 distansarbetsplatser där medarbetarna arbetar mycket effektivt i hemmamiljön, berättar Ann-Louise Andersson.
Medarbetarna viktigast
Den förbättrade arbetsmiljön gör att medarbetarna mår bättre och arbetar mer effektivt vilket i sin tur gör att de som ringer in till 1177 får snabbare och bättre hjälp.
– Vi ska fortsätta arbeta med vårt vinnande koncept här i VGR. Medarbetarna är våra viktigaste framgångsfaktorer och vi ska fortsätta satsa på dem och stödja dem i deras arbete, säger Ann-Louise Andersson.
Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se
Fakta:
I januari, februari och mars 2019 var medelväntetiden till 1177 Vårdguiden i VGR 11, 13 och 10 minuter. Samma period 2018 var den 16, 22 och 21 minuter.
I mars 2019 var andelen besvarade samtal i VGR 81 procent medan riket låg på 76 procent.