Flera personer står runt en robot som är en slags segway med en skärm på. På skärmen syns en femte person som kan vara närvarande i undervisningen även fast hen är hemma.
Borta men ändå nära. Mattias Dahlman och Olle Larsson, elever på Naturbruksskolan Sötåsen, tillsammans med Jörgen Holmén, projektledare, och Peter Ågren, IKT-pedagog. På robotens skärm skymtar Kent Karlsson, IT-tekniker. Foto: Sofie Bertilsson

Långa resor kan vara både en tidstjuv och en klimatbov. Nu testar naturbruksskolorna i Västra Götalandsregionen (VGR) hur fjärrstyrda robotar kan användas i undervisningen. 

Roboten påminner om en mindre Segway med en iPad monterad på där personen som styr roboten syns på skärmen. Men hjälp av en liten webbkamera kan personen se omgivningen och navigera sig runt i rummet genom att styra roboten från sin dator och på så sätt vara närvarande och röra sig runt på platsen även fast man befinner sig långt därifrån.

– Det öppnar möjligheter för att lärare med specialistkunskap kan hålla lektioner på flera skolor utan att behöva resa emellan dem. Avståndet blir inget problem. Det kan även göra det möjligt att elever som fått förhinder att vara på plats ändå kan delta i undervisningen för att inte missa viktiga moment, säger Jörgen Holmén, verksamhetsutvecklare och projektledare på Naturbruksförvaltningen.

Praktiska lektioner

Med hjälp av robotarna blir möjligheten till fjärrundervisning större än med traditionell videokonferensteknik. Läraren har möjlighet att röra sig runt i klassrummet och kameran är högupplöst för att göra det möjligt att exempelvis kunna läsa text på andra skärmar. Roboten är även anpassad för att klara tuffare miljöer och stå emot väder och vind, så att det ska vara möjligt att använda dem vid praktiska lektioner exempelvis i verkstaden eller på gården.

– Under hösten ska vi testa och utvärdera hur robotarna fungerar i olika skolmiljöer och situationer, säger Jörgen Holmén.

På sikt handlar satsningen om att testa och utvärdera nya sätt att mötas på. Under hösten testas robotarna i skolmiljö och lärandesituationer men kan även ha flera användningsområden. Tekniken har tidigare använts och testats av andra utbildningsaktörer, inom vården och hos större arbetsgivare i kontorsmiljöer och förväntas skapa nya möjligheter för kommunikation på distans.

Text: Sofie Bertilsson
vgrfokus@vgregion.se


Fakta:

Robotarna ska testas på naturbruksskolorna Sötåsen, Uddetorp och Svenljunga.

Projektet är en del i Västra Götalandsregionens gemensamma program för att minska resande och främja digitala mötessätt inom regionen. Här kan du läsa mer om klimatväxlingen