Bild på en lerig häst vid ett stall och Charlotta Liedberg, yrkeslärare på Axevalla Hästcentrum styr hjälpredan som avlastar personal och elever.
Charlotta Liedberg, yrkeslärare på Axevalla Hästcentrum styr på den lilla bilden hjälpredan som avlastar personal och elever. Foto: Bettina Axelsson och Sofie Bertilsson

På Axevalla Hästcentrum har man sedan några veckor tillbaka fått en ny hjälpreda i stallet. Där finns numera inte bara de traditionella stallredskapen utan också en högteknologisk prototyp som hjälper till att avlasta elever och personal i arbetet i stallet och på anläggningen. Prototypen består av en maskin på sex hjul som kan fjärrstyras och användas som en hjälpreda i flera olika tunga arbetsmoment.

I arbetet i häststall förekommer många och tunga lyft. Vattenhinkar ska bäras, foder ska delas ut och otaliga skottkärror ska köras till gödselstacken. Även på större anläggningar sker mycket av arbetet fortfarande manuellt. Trots att mekaniseringen inom andra branscher har tagit stora steg de senaste åren har utvecklingen inom hästnäringen i princip stått still och man brottas fortfarande med bristande arbetsmiljö och -villkor.

Projekt för att förbättra arbetssituationen

För att bidra till en utveckling har RISE, Research Institutes of Sweden, i samverkan med Axevalla Hästcentrum och Västra Götalandsregionen de senaste åren arbetat med ett projekt för att förbättra arbetssituationen i stallet och tagit fram en stallhjälpreda som nu testas på Axevalla utvecklats.

– Det finns sedan tidigare lösningar för att automatisera stallarbete genom inbyggda system för mockning, utfodring och strö, som kulvertar och rälshängda vagnar. Problemet är att tekniken ofta kan vara svår att installera i befintliga anläggningar, där det inte är aktuellt att göra stora investeringar och ombyggnationer. Därför behövdes en lösning som kan fungera i befintliga, traditionella stallmiljöer och är lätt att introducera och komma igång med, berättar Cecilia Lindahl, forskare på RISE.

Används på flera platser

Sexhjulingen anlände till Axevalla Hästcentrum i oktober och har sedan dess varit en populär hjälpreda i stallet och på gården. Numera är den med under både mockning i stallet, utfodring av hästar, och arbetet på gården. Den bär balar, vatten, redskap och kan även dra ett släp för att få ytterligare lastyta. Genom ett midjebälte med en styrenhet kan hjälpredan fjärrstyras och flyttas smidigt runt i både stall och hagar.

– Den har varit ett jättebra verktyg, speciellt i arbetet utomhus i hagarna. Tidigare har vi använt fyrhjuling med släp vid mockning av hagarna. Men en fyrhjuling är inte alls lika smidig att flytta runt vilket leder till att man får gå mer och bära mer, säger Charlotta Liedberg, yrkeslärare på Axevalla Hästcentrum.

Under testperioden funderar personal och elever på Axevall bland annat på vilka funktioner som är viktigast att prioritera. Ska man exempelvis fokusera på att göra hjälpredan liten och smidig eller är det viktigare att den kan bära en tung last?

– Efter testperioden hoppas vi att prototypen kan vidareutvecklas innan den återvänder till Axevalla igen. På sikt ser vi fler funktioner framför oss. Till exempel skulle hjälpredan kunna bli helt automatiserad så att den till exempel kan harva ridbanan själv medan man gör något annat. Vi har också diskuterat en ”follow-me”-funktion som ska göra att den kan följa efter en person utan att man behöver styra den manuellt, berättar Cecilia Lindahl, RISE. Det skulle underlätta vid arbetsmoment när man behöver ha händerna fria.

Text: Sofie Bertilsson
vgrfokus@vgregion.se


Fakta: Hjälpredan på Axevalla

Tekniken har utvecklats i RISE prototypverkstad i Uppsala i samarbete med företaget Regal som levererat motorer till maskinen och programmerat den. När den var redo att testas levererades den till Axevalla Hästcentrum för att användas i verklig miljö.

På Axevalla samlas utbildning inom både ridning, trav och islandshäst vilket gör att man där har möjlighet att testa stallhjälpredan på en stor anläggning och i många typer av arbetsmoment.

Förhoppningen på lång sikt är att något företag ska få upp ögonen för prototypen och börja producera den och göra den tillgänglig på marknaden. Man tror att tekniken i framtiden ska passa för exempelvis ridskolor, stuterier och större professionella stall.