Att skapa rutiner och nya vanor är viktigt för att kunna hantera stress och oro.

Beordrat hemarbete? Fjorton dagars karantän? Eller strandad med hosta som kanske bara är pollen? Plötsligt måste vi skapa oss en ny struktur på livet, utan arbetskamrater och kanske omgiven av hela familjen.

– Att sitta hemma kan vara väldigt stressande och vi kan behöva skapa nya vanor som ersätter de gamla, säger Tina Arvidsdotter, sjuksköterska och doktor i vårdvetenskap inom forskningsområdet stressrelaterad psykisk ohälsa.

För de flesta av oss är tillvaron i vanliga fall ganska inrutad. Vi går upp vid samma tid varje morgon, vi gör ungefär samma saker under dagen och äter regelbundna måltider. Eftersom vi alla har en inre, biologisk klocka mår vi bra av att ha det så och nu när ingenting är som vanligt är det extra viktigt med tydliga rutiner.

Slarva inte med sömn och mat

Tina Arvidsdotter

– Börjar vi slarva med sömn och mat ökar risken att vi förlorar fotfästet, säger Tina Arvidsdotter. Därför är det ett bra tips att försöka ersätta gamla rutiner med nya som fyller samma behov. Ett pass på gymmet kan till exempel bytas mot en joggingtur.

Ta också hjälp av digitala hjälpmedel. Man kan tycka att ett telefonsamtal räcker gott men det finns faktiskt en fördel med att välja skypesamtal. Mentalt mår vi bra av att ha ögonkontakt med andra människor, och tvådimensionella möten är bättre än inga möten.

Växla mellan umgänge och egentid

Det är förstås stor skillnad på om du jobbar hemma vid köksbordet, och om du försöker få tiden att gå tillsammans med halvsjuka barn. Är man flera i familjen kan det vara en god idé att försöka växla mellan umgänge och egentid. Ägna några timmar åt att spela brädspel med barn och partner eller hjälpa tonåringen med matten. Därefter kan du försöka få en stund för dig själv, kanske med en promenad på egen hand eller en bok.

Om du arbetar hemma handlar det om att försöka ruta in sin dag så långt det är möjligt och skapa en struktur i tillvaron. Schemalägg distansmöten och gemensamma digitala fikastunder med kollegorna. Försök också ta en promenad varje dag, gärna i skogen.

Naturen läker

– Naturen har en fantastiskt läkande effekt, säger Tina Arvidsdotter. Dagsljus, skog och fysisk aktivitet lindrar stress och stärker oss mentalt och känslomässigt på flera plan.

Det är inte bara bristen på rutiner och vanor som kan få oss att må dåligt. Pandemin i sig är förstås en källa till oro, antingen för att du själv befinner dig i riskgruppen eller för att någon anhörig gör det. Oro är dock sällan konstruktivt. Bästa rådet här är att undvika de svartaste rubrikerna. Uppdatera dig om världsläget från seriösa källor som folkhälsomyndigheten eller text-TV. Undvik kvällstidningar och framför allt – läs inga domedagsprofetior från okända aktörer på sociala medier.

Låt krisen bli en nystart

Det finns också en djupare och mer filosofisk dimension av förändringarna. I alla kriser måste vi reflektera över våra liv och det kan mycket väl hända att vi kommer fram till att det finns saker vi vill ändra på.

– Coronapandemin kommer att gå över, under tiden får vi tålmodigt lära oss något av det som pågår just nu, säger Tina. Det kan bli starten på något nytt och bättre. Alla kriser tvingar oss att stanna upp, acceptera och finna nya lösningar och resultatet kan bli bättre än vi tidigare trodde. Kanske finns det aktiviteter som vi mår bättre av att vara utan?

Text: Benedikta Cavallin
vgrfokus@vgregion.se


Råden i korthet:

  • Håll fast vid dina mat och sovtider.
  • Skapa nya rutiner som kan ersätta de gamla.
  • Var flitig med att träffas digitalt, både med kollegor och anhöriga.
  • Har du familjen hos dig – umgås i perioder men se också till att få egentid.
  • Undvik för mycket svarta rubriker.

VGR:s AntiStress app är ett digitalt egenvårdsverktyg med övningar i Medveten andning som hjälper dig att minska stressen. Du kan ladda ner den gratis och den finns på tio språk. AntiStress appen lanserades i januari 2019 och har hittills laddats ner av 20 000 personer.