Västra Götalandsregionen (VGR) har ett av Sveriges mest ambitiösa klimatmål och en stark global fordonsindustri. Nu kan Västsverige bli först med en storsatsning på eldrivna lastbilar.
– Elektrifiering av transportsektorn är en förutsättning för att minska utsläppen från inhemska transporter, säger regionutvecklingsdirektör Helena Lundberg Nilsson.
Idag träffade finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund Västra Götalandsregionens politiker för att prata om hur regeringens nya stöd på en miljard kronor skulle kunna användas för elektrifiering av lastbilar i Västsverige.
I budgetpropositionen föreslår regeringen ett nytt stöd på en miljard för elektrifiering av tunga fordon. Satsningen ska skynda på elektrifieringen av tunga vägtransporter inom de mest trafikerade områdena. Stödet ska bland annat kunna användas på regional nivå för kommuner och företag som vill samarbeta kring att öka andelen eldrivna lastbilar.
Elbussar i Göteborg
– Vi i Västsverige vill och har goda möjligheter att bli föregångare i utvecklingen av eldrivna transporter eftersom vi redan har god samverkan mellan näringsliv och akademi. Vi har goda erfarenheter av liknande satsningar, exempelvis ElectriCity, som har lett till att det idag rullar 150 elbussar i Göteborg, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick.
Västra Götalandsregionens klimatmål är att minska koldioxidutsläppen med 80 procent till 2030. I den regionala budgeten finns bland annat 70 miljoner kronor för investeringsåtgärder i infrastruktur. Regionutvecklingsnämnden föreslår Inför 2021 att pengarna riktas till infrastruktur för att snabba upp elektrifieringen av transportsystemet. Det regionala stödet kan då komplettera och stärka upp statliga stöd.
Möjligheten att få del av regeringens miljardstöd öppnar för ytterligare satsningar och en rejäl skjuts framåt i arbetet.
Viktigt för tillväxt
– Med hjälp av stödet från regeringen kan vi ta nästa steg. Elektrifieringen är möjlig genom samverkan med näringsliv och akademi och vi i Västsverige är redan igång. Nu är det viktigt att regeringens fortsatta arbete inte dröjer eller försenar våra regionala planer. Det är även viktigt för svensk arbetskraft, tillväxt, investeringar och etableringar i Sverige, säger regionutvecklingsdirektör Helena Lundberg Nilsson.
Efter mötet fick finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund provåka Volvos ellastbil som just nu testkörs av Schenker. Med hjälp av stödet från regeringen är tanken att se hur ellastbilar kan fungera i ett större system.
Text: Helena Kryssman
vgrfokus@vgregion.se