Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Vården kommer i samband med vaccinationerna aldrig över telefon be dig använda bankID eller annan legitimationshandling. Är du osäker på vem som ringer, lägg på och ring själv till din vårdcentral.

Så undviker du att bli lurad av bedragare under pandemin

Under covid-19-pandemin passar bedragare på att försöka lura människor att de kommer från vården. Därför är det viktigt att känna till följande för att minska risken att bli lurad.
• Vården kommer i samband med vaccinationerna aldrig över telefon be dig använda bankID eller annan legitimationshandling.
• Vården kommer aldrig begära pengar för vaccinering mot covid-19.
• Är du osäker på vem som ringer, lägg på och ring själv till din vårdcentral.

Det har redan förekommit bedrägeriförsök och bedrägerier med anledning av vaccinationerna mot covid-19. Det har skett både via telefon och genom personer som kommit oannonserat till dörren och utgett sig för att vara vårdpersonal som ska informera om vaccinering.

Personer som säger att de ringer från 1177 Vårdguiden har bland annat försökt få uppgifter om bankkonton och e-legitimation som exempelvis BankID.

Försök till bedrägeri

– Det enda tillfället du kan bli uppringd av 1177 Vårdguiden på telefon är om du nyligen varit i kontakt med dem och har en överenskommelse om att 1177 Vårdguiden på telefon ska ringa upp dig på nytt. Blir du kontaktad utan att ha varit i kontakt med 1177 Vårdguiden på telefon kan det vara ett försök till bedrägeri, säger Jill Johansson, 1177 Vårdguiden på telefon i Västra Götaland.

Det här kan du tänka på om någon sms:ar eller ringer och säger att de är från 1177 Vårdguiden på telefon:

  • 1177 Vårdguiden på telefon ber dig aldrig att identifiera dig med e-legitimation i samtal om vaccination mot covid-19.
  • 1177 Vårdguiden på telefon tar aldrig betalt.
  • Vårdguiden på telefon gör aldrig hembesök.
  • Det är gratis att vaccinera sig mot covid-19.
  • 1177 Vårdguiden på telefon skickar inte kallelser till provtagning, eller ringer om provsvar.

Be om legitimation

Just nu pågår vaccinering i fas ett. Vårdcentralerna vaccinerar personer som har hemtjänst/hemsjukvård och deras hushållskontakter. I de fall där de som ska vaccineras inte kan ta sig till en lokal för vaccinering så kan man bli vaccinerad i hemmet.

– Det sker alltid efter kontakt och tidsbokning med vårdcentralen. Det är aldrig någon som knackar på dörren oannonserat. Vår personal kan också alltid legitimera sig. Be att få se legitimationen om du är osäker och släpp inte in någon som inte kan visa legitimation från sjukvården, säger, säger Lena Rindefjell, kommunikationschef för Närhälsan i Västra Götalandsregionen.

Vårdcentralen ringer upp

När det finns vaccin nog att börja vaccinera i fas två kommer vårdcentralerna att ringa upp personer som är äldre än 85 år för tidsbokning. Om man är osäker på vem som ringer är rekommendationen att lägga på och själv ringa till sin vårdcentral.

– Vårdcentralerna ringer för att erbjuda en tid för vaccinering. Men vi kommer aldrig kräva att du använder bankID eller någon annan form av legitimation. Vi kommer inte be dig om pengar eller att du ska gå in på en viss hemsida. Vi kommer erbjuda en tid då du kan komma till vårdcentralen för att få en vaccindos. Är du osäker, leta själv upp numret till din vårdcentral och motring och kontrollera, säger Lena Rindefjell.

Västra Götalandsregionen skickar inte sms eller e-post med länkar till websidor eller bokningssystem för att be dig boka eller bekräfta din vaccination.

Vaccination mot covid-19 är gratis i Sverige och Västra Götalandsregionen kräver därför ingen betalning av dig.

Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se


Polisens råd om hur du skyddar dig mot bedrägerier

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.
  • Var kritisk mot okända besökare. Begär legitimation och försök att kontrollera den. Ofta finns telefonnummer för kontroll. Om du släpper in någon okänd person, var uppmärksam på att inte fler personer smiter in när du är distraherad.