Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Ambulansflygplanen av modellen PC-24 är specialutformade för att bedriva intensivvård och kan byggas om beroende på vilken typ av transport som ska ske. Foto: Marianne Holmberg

Ambulansflyg på Landvetter redo för uppdrag i hela landet

Göteborg Landvetter Airport är sedan 1 februari en av tre nationella beredskapsbaser för Svenskt Ambulansflyg. Ett flygplan står redo dygnet runt för uppdrag i hela landet. Bemannat med specialistsjuksköterskor och utrustat för att bedriva enklare intensivvård ingår flygplanet i en nationell beredskap för ambulansflyg.

Kommunalförbundet Svenska Ambulansflyg (KSA) ägs och finansieras av landets 21 regioner. De har i samarbete med Västra Götalandsregionen, Region Västerbotten och Region Uppsala startat en ny nationell verksamhet för ambulansflyg. Göteborg Landvetter är en av tre nationella beredskapsflygplatser jämte Stockholm Arlanda Airport och Umeå Airport med totalt fem ambulansflygplan med en hög beredskap för samtliga regioner, dygnet runt, årets alla dagar.

– Ambulanstransport med flygplan är effektivt när det är långa avstånd, vid allvarliga sjukdomar och skador, och för transporter mellan olika sjukhus. Men uppdragen kan också innebära att transportera vårdpersonal med specialistkompetens, sjukvårdsutrustning eller organ, Anders Sylvan, förbundsdirektör KSA.

Flexibla IVA-avdelningar

Ambulansflygplanen av modellen PC-24 är specialutformade för att bedriva intensivvård och kan byggas om beroende på vilken typ av transport som ska ske. Grundteamet i planet är två piloter och en specialistutbildad sjuksköterska inom narkos- eller intensivsjukvård som ansvarar för säkerheten i kabinen och för hur patienten mår under flygturen. Sjuksköterskorna är anställda i Västra Götalandsregionen med placering på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och med 50 av sin tjänst som Flight nurse vid KSA.

Vårdpersonal inne i kabinen på ambulansflyget. Foto: Ines Sebalj
Utrymmet i kabinen är kompakt och välutrustat. Foto: Ines Sebalj

Utrymmet i kabinen är kompakt och välutrustat. Här finns allt från respirator, sugar, sprutpumpar, hjärtstartare och övervakningsenheter för att kontrollera EKG, blodtryck och puls till syrgas- och luftintag, läkemedel och annan utrustning som behövs under en flygning. I den bakre delen av planet lyfts patienten in på bår. Beroende på tillstånd och vårdbehov kopplas olika övervakningsenheter in. Varje plan kan ta upp till tre patienter.

– Alla plan är inredda på samma sätt och utrustade som en liten IVA-avdelning. Vi kan också bygga om inredningen och forma om planet på 20 minuter beroende på vilken typ av patient vi ska transportera, säger Mattias Gidlöf, en av tolv Flight nurses som kommer bemanna ambulansflygen.

Koordinering och flytt

80 procent av uppdragen är planerade normaltransporter med patienter som ska flyttas från ett sjukhus till ett annat. Resterade del är specialtransporter med intensivvårdskrävande patienter av olika typer som ansluter med specialteam. Regionernas beställningar koordineras av Flygkoordineringscentralen i Umeå som bedömer om flyget är rätt val av transportsätt för en patient. Efter beslut om ambulansflygplan synkas transporten med anslutande markburna ambulanser. Helst med så korta ledtider som möjligt för att inte få några tidsförluster.

– Vi är glada att verksamheten nu har startat och ser fram emot att få till en kostnadseffektiv nationell samordning av flygambulanser med hög kvalitet och patientsäkerhet, säger Annika Mårtensson, VGR:s kontaktperson gentemot KSA.

Text: Björn Johansson, Charlotte Benjaminsson
vgrfokus@vgregion.se

Läs mer på Sahlgrenskaliv.se om hur personalen på ambulansflyget jobbar: Flight Nurses utför intensivvård på höga höjder


Fakta

Svenskt Ambulansflyg är ett kommunalförbund där samtliga Sveriges 21 regioner är medlemmar. Verksamheten samordnar och utför ambulanstransport med flygplan med beredskap vid tre beredskapsbaser, dygnets alla timmar, året runt, som ett komplement till ambulans på väg och till helikopter. Syftet är att effektivisera det nationella ambulansflyget för att öka patientnyttan och patientsäkerheten genom samordning av gemensamma resurser. Verksamheten tillhandahåller ambulansflyg dygnet runt för hela landets räkning. Flygplanen är specialanpassade för luftburen ambulanssjukvård och finns stationerade på tre baser i Sverige: Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport och Umeå Airport.