Besöksnäringen har drabbats svårt av pandemin och branschen har nu svårt att hitta personal till hotell, restauranger och boendeanläggningar.
Under våren gör Turistrådet Västsverige flera insatser för att hjälpa till med rekrytering och kompetensförsörjning
Pandemin har slagit hårt mot många branscher, men en av de allra värst drabbade är besöksnäringen. Enligt statistik från branschorganisationen Visita har Sveriges besöksnäring förlorat 50 000 personer under pandemiåren. Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens bolag för utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Nu ska man hjälpa företagen att hitta personal.
– Många som tidigare arbetade inom besöksnäringen har under pandemin hittat anställning i andra branscher eller börjat studera. Därför finns ett stort behov hos hotell, restauranger och boendeanläggningar att hitta arbetskraft, och där kan vi på Turistrådet vara till hjälp på flera olika sätt, säger Linda Sturk, projektledare kompetensförsörjning, Turistrådet Västsverige.
Ny webbplats för jobbannonser
För att hjälpa företagarna att hitta personal har Turistrådet bland annat startat webbplatsen vastsverige.com/jobb, där företag kostnadsfritt kan länka sina egna jobbannonser, förutsatt att man har anslutit sig till Hållbarhetsklivet, Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring.
– Hela vår verksamhet och vår affärsplan baseras på Hållbarhetsklivet. En av de fyra principerna som Hållbarhetsklivet vilar på är att vi ska verka och underlätta för företagen att skapa robusta verksamheter. Att hjälpa dem med att skapa ett gemensamt utrymme där jobbannonser kan samlas under varumärket Västsverige är en del av detta. Företagen sköter själva rekryteringen, medan vi arbetar med att sprida kännedom om sidan både i egna och andras kanaler och nätverk, säger Linda Sturk.
Därför är det roligt att arbeta inom besöksnäringen
Vad är det då som gör att det är så kul att arbeta inom besöksnäringen? Madeleine Strandberg är verksamhetschef på Södra Skärgårdens café på Vrångö och framhåller ett antal olika anledningar till att hon trivs så bra. Själv fylls hennes dagar av så varierande arbetsuppgifter som administration, kökstjänst, gästmottagning och konferensplanering.
– Först och främst är det en rolig bransch att verka i. Man får träffa mycket folk varje dag, både gäster men, också kollegor inom branschen. Ingen dag är den andra lik, och man kan försöka planera för hur en dag ska se ut – men oftast så blir den ändå något helt annat.
Rekryteringsmässa 29 mars
Turistrådet ordnar också tillsammans med Fyrbodals kommunalförbund, Visita Västra och Arbetsförmedlingen en rekryteringsmässa i Uddevalla den 29 mars. Här kan företagen presentera sina egna rekryteringsbehov och snabbintervjua kandidater som besöker mässan.
– Det är viktigt för hela det västsvenska näringslivet att besöksnäringsbranschen kan hitta bemanning till sina tjänster, inte minst när det gäller att skapa ett förstajobb för ungdomar eller nyanlända. Det är inte alltid nödvändigt att man ska ha en yrkesutbildning, utan det ges möjlighet att lära sig på plats ute hos företagen, menar Linda Sturk.
Utbildning för serveringspersonal
Under april startar Turistrådet också en helt ny introduktionsutbildning för serveringspersonal. Denna satsning skapar möjlighet för deltagande restauranger att rekrytera en eller flera personer utan tidigare erfarenheter av servering som erbjuds en månads introduktionsutbildning med 70 procent subventionerad lön. I denna utbildning varvas teori med praktik, och restaurangernas roll är att agera handledare och erbjuda en praktikplats.
– Målet med utbildningen är att personen ska vara fortsatt anställd efter avslutad introduktionsutbildning, säger Linda Sturk.
Text: Johan Wetterberg
vgrfokus@vgregion.se