Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
GöteborgsOperans Orkester bakom Håkan Hellström. Foto: Annika Berglund

”Helt magiskt” att spela med Håkan Hellström på Ullevi

Kerstin Anderson är cellist i GöteborgsOperans Orkester och var därmed en av dem som spelade med Håkan Hellström under hans senaste Ullevikonserter.

– Han uppmanade unga att följa sina drömmar, det tror jag är viktigt.

Efter att ha varit med i Håkan Hellström-musikalen Kärlek skonar ingen under vintern dök GöteborgsOperans Orkester upp och medverkade på artistens fyra hyllade konserter på Ullevi under augusti.

– Det var helt magiskt! Fantastiskt! Det här blev ett slags grand finale på ett härligt samarbete med honom, säger Kerstin Anderson som spelar cello i orkestern.

Att det blev publikrekord med hela 71 977 personer sista kvällen gjorde inte saken sämre.

Speciell känsla

Kerstin Anderson. Foto: Tilo Stengel

– Jag hade en lärare en gång som sa att det inte ska spela någon roll om det är 5 eller 500 i publiken. Det där har jag haft med mig sedan dess, men det är klart att det är en speciell känsla när 72 000 personer är där. När så många människor är samlade på samma ställe blir det en sådan kraft, säger Kerstin Anderson och fortsätter:

– När jag pratade med kollegerna efteråt var det många som sa att det här är något man inte får vara med om så ofta, det är något speciellt, en riktig höjdpunkt.

Har du något favoritögonblick från de fyra kvällarna?

– När ridån går upp och vi ser den enorma samlingen av människor, alla ljus som lyser – det var mäktigt. Håkan Hellström verkar också fånga besökarna, varav många är unga. I sina mellansnack uppmanade han dem att följa sina drömmar, det tror jag är viktigt. Man behöver inte just spela gitarr, och alla kanske inte blir Håkan Hellström, men det är viktigt att testa det man vill testa. Jag tror att publiken lyssnar på honom i ett sådant ögonblick, och jag gillar att han tar tillvara på den chansen.

Lyfter upplevelsen

Kerstin Anderson tror att Orkestern vinner på att synas även utanför operahuset, och i nya konstellationer.

– Vi gick ut efter en av konserterna, och började prata med en grupp unga. Vi frågade dem vad de tyckte om orkestern som var med och de svarade ”åh, det lyfte verkligen upplevelsen!” och en av dem sa ”nu ska jag börja gå på operan”. Jag tror att det är bra för oss att synas i olika sammanhang, det kan vara ett sätt att sänka trösklarna. Om någon eller några hittar till oss tack vare det här är det fantastiskt.

Finns det planer på någon fortsättning på samarbetet med Håkan Hellström?

– Det är inget vi vet något om, men personligen skulle jag gärna göra det.

Text: Elin Widfeldt
vgrfokus@vgregion.se


GöteborgsOperan, en del av VGR

GöteborgsOperan AB är ett helägt bolag inom Västra Götalandsregionen. På operan arbetar omkring 500 årsanställda inom 90 olika yrken. Operan ger cirka 350 föreställningar per år, för en kvarts miljon besökare.