Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nu införs fler digitala kallelser i VGR – sparar tid och pengar

Under 2023 går hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen (VGR) i hög grad över till digitala kallelser. På sikt kan det ge besparingar på uppemot 50 miljoner kronor per år – men det gäller att invånarna är aktiva och anmäler att de vill ha kallelsen i telefonen i stället för i brevlådan.

Varje år skickas ungefär 4,5 miljoner kallelser från den hälso- och sjukvård som drivs i VGR:s regi till invånarna i Västra Götaland. Många av dessa är ”enkla” kallelser som skulle kunna skickas digitalt – ett meddelande med en tid och en plats.

– Det långsiktiga målet är att 90 procent av alla våra kallelser ska skickas digitalt framöver. Det projekt som vi driver nu jobbar mot det målet, men i nuläget är det endast 60 procent som kan skickas helt digitalt. Många kallelser innehåller provrör, en broschyr eller annat som inte går att skicka digitalt ännu, säger projektledare John Torgersson.

Under året kommer VGR stegvis att gå över till att skicka enkla kallelser digitalt. Och det finns stora vinster att göra, både i tid och i pengar. I dag skriver vårdpersonalen ut kallelser på papper, fyller i datum och tid och lägger ner i kuvert. Sedan skickas kallelserna iväg med posten. Proceduren kostar i form av både arbetstid och porto, dessutom går det åt papper.

Digitala kallelser i första hand

Om alla enkla kallelser i stället skickades enbart digitalt, skulle VGR kunna spara 50 miljoner per år. Men för att nå dit måste invånarna själva logga in på 1177.se och kryssa i att de vill ha digitala kallelser i första hand. Annars kommer de ändå att få en kallelse på posten några dagar efter den digitala kallelsen.

– Med det system vi sjösätter nu har vi skapat förutsättningarna, nu måste vi skapa medvetenhet bland invånarna, säger John Torgersson.

Personalen får tid över

Med digitala kallelser kommer personalen att få tid över för annat. För patienterna innebär digitala kallelser också andra fördelar:

– Du får kallelsen snabbare, nästan i samma sekund som personalen skickar den, och det är säkrare, ingen annan kan öppna din post. Kallelsen blir också enklare att hålla reda på, du har alltid med dig den även när du åker hemifrån, säger John Torgersson.

– En annan fördel är att patienten snabbare kan omboka ifall tiden inte passar, eftersom kallelsen kommer tidigare. Då frigör man tiderna snabbare för andra patienter, säger Eva von Hofsten, projektledare på Närhälsan.

Införs i etapper

Närhälsan har under hösten genomfört ett pilotprojekt med digitala kallelser, och nu i januari är det dags att stegvis börja införa systemet i större omfattning. Först ut är 15 vårdcentraler, barnavårdcentraler och rehabmottagningar i och kring Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla, Tjörn, Kungälv och Ale, därefter följer Närhälsans övriga vårdcentraler, rehabmottagningar och barnavårdscentraler efter i etapper under senvintern och tidig vår.

Under våren startar pilotprojekt på regionens alla fem sjukhusförvaltningar, där två-tre enheter på varje förvaltning ska börja använda digitala kallelser. Under året införs sedan digitala kallelser på de flesta enheter på samtliga sjukhus.

– Nu kommer vi upp till en nivå som medborgarna förväntar sig i dag, säger Eva von Hofsten.

Text: Elin Widfeldt
vgrfokus@vgregion.se


Om digitala kallelser

Du som vill ha enbart digitala kallelser behöver gå in på 1177.se och välja digitala kallelser i första hand, se nedan.

Du kommer då att få ”enkla kallelser” enbart digitalt. Kallelser som innehåller något mer, exempelvis ett provrör, emblaplåster eller en tryckt hälsodeklaration som du ska fylla i, kommer fortfarande att skickas via posten.

Du som inte gör något val kommer framöver att få både en papperskallelse och en digital kallelse. Undantaget är om du får en tid i vården med bara några dagars varsel. Du kommer då att bli kallad via ett telefonsamtal, precis som i dag, och dessutom få en digital kallelse.

Barn upp till 13 år kommer i de flesta fall att få både en papperskallelse och digital kallelse. Unga mellan 13 och 18 år kan själva ändra inställningar på 1177.se och välja digitala kallelser där, men kommer i de flesta fall ändå få en papperskallelse också.

Den digitala kallelsen från 1177 innebär – om du har aktiverat aviseringar på 1177.se – att du får ett sms eller ett mejl om att du har fått ett meddelande i din inkorg på 1177.se. Du behöver då logga in på 1177.se med e-legitimation för att kunna se kallelsen. Du kommer aldrig få ett sms eller ett mejl från 1177 med en länk som du ska följa. Vissa mottagningar och enheter skickar digitala kallelser via andra system än 1177 och då kan sms:et innehålla mer information. Är du osäker på vad som gäller för en särskild mottagning/enhet där du är inskriven, fråga där.

Ungefär 38 procent av invånarna i Västra Götaland har redan anmält hos 1177.se att de vill ha digitala kallelser från den regionala vården i första hand.

Vissa verksamheter inom VGR skickar kallelser digitalt redan i dag, i många fall hanteras de då manuellt. Med det nya systemet försvinner den manuella hanteringen och en betydligt större mängd kallelser kommer att skickas digitalt.


Gör så här för att i första hand få dina kallelser digitalt:

  • Logga in på 1177.se.
  • Gå till ”Inställningar” som du hittar under ditt namn.
  • Under ”Välj att få din information digitalt”, klickar du i rutan ”Jag vill i första hand ha information från vården digitalt, till exempel kallelser.”
  • Under ”Godkänn avisering och delning” fyller du i ditt mobilnummer och/eller e-postadress. Därefter klickar du i de rutorna du önskar, beroende på om du vill ha dina aviseringar via sms, e-post eller både och.
  • Spara dina ändringar.