Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Bild: Kevin Nirs

Sex miljoner ägg i timmen – är det bra för oss?

Påsken står inför dörren och därmed ökar vårt intag av ägg. Men hur nyttigt är det egentligen att plötsligt äta en massa ägg? Madeleine Börjesson, dietist i NU-sjukvården, reder ut vad som gäller.

Under påskaftonskvällen beräknas det gå åt sex miljoner ägg i timmen i de svenska hushållen. Finns det någon hälsofara att äta fler ägg än vanligt, under en sådan kort och koncentrerad tid?

− Det är sällan något är farligt att äta mycket av, under en begränsad period, om det inte handlar om sådant som är giftigt, säger Madeleine Börjesson och fortsätter:

− Vi dietister arbetar med budskapet att du kan äta allt – men inte alltid. Det är bra att variera kosten så att du får i dig allt du behöver och samtidigt inte får i dig för mycket av något som kan vara skadligt.

”Ät även de med papper”

Madeleine Börjesson menar att ägg är kompletta när det kommer till protein, vilket innebär att de innehåller alla aminosyror som kroppen behöver – precis som kött, fisk och fågel.

− Men ägg är ett nyttigare alternativ för protein än rött kött och charkprodukter, som korv. Så, ät gärna ägg i påsk, i alla former, och även de med papper på!

Remisser från legitimerad personal

Inom NU-sjukvården arbetar cirka 5 000 medarbetare som representerar ett 40-tal olika yrken. De mest välkända är läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Men det finns även andra professioner som arbetar patientnära och som gör stor skillnad.

Som dietisten Madeleine Börjesson och hennes sex kollegor på dietistmottagningen. De tar emot remisser från legitimerad personal på hela sjukhuset, förutom ätstörningsenheten, BUP och barnmottagningen, som har egna dietister.

− På sjukhuset handlar vårt uppdrag främst om att förebygga och behandla undernäring, malnutrition, som är ett stort bekymmer exempelvis för multisjuka äldre, cancerpatienter och vid neurologiska sjukdomar, säger Madeleine Börjesson.

Text: Lotta Abrahamsson
vgrfokus@vgregion.se


Fakta om ägg

  • I snitt äter svenskarna drygt fem ägg i veckan.
  • Alla kan äta ägg, utom de som har äggallergi, och de med konstaterat för högt kolesterolvärde bör begränsa intaget av kolesterolrika livsmedel.
  • Tidigare avråddes från generell konsumtion av ägg, eftersom de innehåller mycket kolesterol. Senare forskning visar dock att det är vilken typ av fett du äter som spelar mest roll. Du bör minska på det mättade fettet, som chark, kött, smör, grädde och bakverk, till fördel för mer omättat fett, som fisk, vegetabiliska oljor, oliver och avokado.
  • Äggvitan är fri från kolesterol, det finns bara i äggulan, som också innehåller mer fett än vitan.
  • Gulan ger också ett vitamintillskott, främst av vitaminerna A, E, D och folat (folsyra i naturlig form) och innehåller mineraler som järn och selen.

Hela intervjun med Madeleine Börjesson ligger här.