Remisser som inte skickas, försenade intyg till Försäkringskassan eller provsvar som dröjer. När administrationen brister kan de negativa konsekvenserna för den enskilde patienten bli stora. Det visar Patientnämndens rapport, som går igenom 173 klagomål på den administrativa hanteringen inom vården i Västra Götaland.
– Enkla administrativa misstag kan medföra en risk för patientsäkerheten och ge stora negativa konsekvenser för den enskilde patienten. Det kan lätt leda till otrygghet och oro och orsaka en känsla av att inte vara delaktig i eller kunna påverka sin vårdprocess. För sjukvården innebär det ett stort merarbete, delvis för att patienter ofta tar upprepade kontakter, säger Susanne Tedsjö, förvaltningschef för Patientnämndernas kansli.
Under förra året (2023) kom det in 328 klagomål till Patientnämndernas kansli där den administrativa hanteringen angavs som huvudproblemet. Patientnämnden har gått igenom alla klagomål och 173 av klagomålen är underlag till nämndens rapport ”Administration – för patienten genom vården” om vad bristande administration kan innebära för den patient som drabbas.
Klagomålen berör remisser, intyg, kallelser, dokumentation, recept och provsvar och är riktade mot såväl specialistvård och primärvård som tandvård.
Remisser som inte når fram
Flera patienter berättade att de kände oro för att sjukdomen skulle få allvarligare konsekvenser när en försenad remiss kunde göra att behandlingen blev fördröjd och patienter upplevde att de själva tvingades ansvara för att remissen kom fram.
”I remissvar informerades hon om att utredningen inte var komplett. Efter påtryckningar från patienten genomfördes den kompletterande utredningen, utredningen fördröjdes dock enligt patienten då fel dokument skickats hem Efter genomförda tester skulle remissen ha skickats men patienten har nu, sex månader senare, informerats om att mottagningen glömt att skicka remissen.” (Exempel ur klagomål)
När Patientnämnden följer upp klagomålen får vårdgivarna en chans att svara och ofta anges den mänskliga faktorn som en orsak till brister kring remisshanteringen. Det kan vara svårt att spåra direkta orsaker men brist på dokumentation, långa handläggningstider och brist på sekreterare är några förklaringar som getts.
Ekonomisk stress
Intyg som inte skickas till Försäkringskassan, eller som skickas sent, är ett annat område som det kommer flera klagomål kring och som orsakar såväl oro som ekonomisk stress för patienterna.
”Efter den senaste operationen skulle anmälarens sjukskrivning förlängas samt ett nytt återbesök bokas in. Det tog två månader innan anmälaren fick sitt sjukintyg, vilket innebar att han stod utan inkomst denna tid. Anmälaren fick lägga avsevärd tid på att få kontakt med vården och få hjälp med intyget. Försäkringskassan kunde därmed inte betala ut någon ersättning under denna period.” (Exempel ur klagomål)
Vårdgivarnas svar
Patientnämnden har i 69 av de 173 granskade fallen följt upp ärendet med vårdgivaren och ställt frågor om händelsen.
I sin rapport skriver Patientnämnden ”Generellt ses i svaren från vårdgivarna att det kan vara svårt att utreda administrativa misstag, det var ibland oklart var i kedjan det hade gått fel. Ofta beklagades händelsen och i flera klagomål uppgavs misstaget bero på den mänskliga faktorn eller hög arbetsbelastning. I alla processer fanns ibland förklaringar i svaren att ansvarig person varit sjuk eller frånvarande av annan orsak, och i de aktuella klagomålen hade ingen tagit över ärendet”.
– Patienternas röster kan hjälpa vården att förbättra sina administrativa processer. I dagens ansträngda situation behöver vården hushålla med sina resurser på ett effektivt sätt och syftet med rapporten är att den ska kunna användas som underlag i vårdens förbättringsarbete, säger Susanne Tedsjö, förvaltningschef för Patientnämndernas kansli.
Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se
Fakta: Patientnämnden
Patientnämndens huvudsakliga uppgift är att på ett lämpligt sätt hjälpa patienter att föra fram klagomål till vårdgivare som bedriver vård som är offentligt finansierad hälso-, sjuk- och tandvård, kommunal hälso- och sjukvård samt skolhälsovård i Västra Götaland och att få klagomål besvarade av vårdgivaren.
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans. Utredarna gör inga medicinska bedömningar och de tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel, det är en fråga för verksamhetsansvariga i vården.
www.vgregion.se/patientnamnden