Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Bild: Sora Shimazaki/Pexels

Ont i magen vanlig orsak till att ringa 1177 på sommaren

Hos 1177 på telefon märks det att det är sommar: personalstyrkan minskar samtidigt som samtalen från turister ökar. Det handlar om sårskador, feber hos barn och yrsel – men allra vanligast är frågor om buksmärta hos vuxna.
– Man har ett helt annat ätmönster på sommaren som kanske inte alltid är så snällt mot magen, säger Åsa Galambosi, enhetschef för 1177 på telefon i Alingsås. 

Mellan i måndags (den 22 juli) och fram till torsdagsmorgonen hade 1177 på telefon i Västra Götalandsregionen tagit emot 2 602 samtal.

De som ringer in på sommaren har ofta frågor om bland annat insektsbett, fästingbett, utslag, brännskador, hur man ska göra om man har blivit bränd av manet, hudutslag eller bröstsmärta, men i topp bland samtalen just nu ligger magsmärtor. Så ser det ofta ut vid den här tiden av året. 

– Man har ofta ett annorlunda ätmönster på sommaren som kan ge buksmärtor – många äter mer hårdsmält mat, grillat till exempel, säger Åsa Galambosi.

Åsa Galambosi
Åsa Galambosi.

Ungefär hälften av fallen är relaterade till någon form av magsjuka. 

– Vi går också in i rötmånaden nu, och då man kan få i sig mat som blivit dålig, eller legat framme för länge i värmen. Buksmärtor ligger inte så högt på listan under resten av året. På hösten och vintern är det mer hosta, halsont och feber.

Buksmärta och feber

Att ge allmänna råd om buksmärta är svårt, eftersom det kan bero på så många olika saker. Men generellt går det att säga att när buksmärtan kommer tillsammans med feber är det en signal att ta på allvar. 

– Då kan det vara en infektion, som exempelvis blindtarmsinflammation. Får man kräkningar eller diarré samtidigt som buksmärtan är det ganska tydligt att det är magbesvär, men det kan vara något allvarligare också. Orkar man inte ens gå upp och gå på toaletten själv är det allvarligt, säger Åsa Galambosi. 

En kategori som har blivit vanligare bland samtalen den här sommaren är sårskador. 

– På sommaren är vi mer utomhus och då sker även mer olyckor. Det har visserligen inte varit jättebra väder i år, men man badar ändå, går på klippor och kanske ramlar och slår sig. Det kan också handla om cykelolyckor. Sårskador är inte ovanligt på sommaren, men vi kan se att det ligger högt i år om man jämför med förra året.

Fler turister

Under semesterperioden får 1177 på telefon också ta emot fler samtal från turister. När semesterfirare kommer till västkusten hamnar de hos 1177 i Västra Götalandsregionen när de ringer, oavsett var de är hemmahörande i vanliga fall. 

– Det kommer turister från hela Sverige hit till oss, och även många norrmän. När vi ska skriva journal kan vi se att han eller hon är folkbokförd någon annanstans, och så blir det ju – hela kustremsan här är populär att besöka, och även Göteborg, så det är ett högt inflöde. Det påverkar våra väntetider och vår tillgänglighet. Men samtidigt sker ju ett utflöde från vår region, vi rör på oss också.

Väntetiden varierar över dygnet

Under sommaren har väntetiden på att komma fram på 1177 på telefon legat på mellan 20 och 28 minuter, vilket är ungefär som förra året. 

Men väntetiden varierar stort över dygnet, på natten går det ofta att komma fram efter bara ett par minuter. 

– På morgnarna märks det att det är sommar, för folk vaknar lite senare än vanligt. Man börjar ringa oss först vid niotiden, men sedan börjar samtalen öka. Vid lunchtid delar vi på oss så att halva styrkan går och äter först och sedan den andra halvan, och det ger längre kötid mellan 12 och 13. Sedan jobbar vi undan den kön under eftermiddagen, men så händer samma sak vid 17–18-tiden när kvällsgänget ska äta. Vid 22–23-tiden är det mer kö igen, det beror på att de flesta som arbetar dagtid då slutat och natten tar över.

Olika veckodagar

Väntetiden skiljer sig också åt mellan veckodagarna. På måndagar är köerna längre än senare i veckan, men även på helgen är det många som ringer, menar Åsa Galambosi. 

– Man kanske ska jobba på måndagen, och kommer på söndag kväll att ”Kan jag verkligen gå och jobba?” Man vill ringa oss och rådfråga lite innan. 

Text: Elin Widfeldt
vgrfokus@vgregion.se 


Mer om 1177 

  • 1177 består av tre delar: 1177 på telefon dit man kan ringa för råd, 1177.se där det finns massor av råd och tips om sjukdomar, hälsa och vård, och 1177 e-tjänsterna, där medborgarna själva kan logga in för att till exempel läsa meddelanden från sin vårdcentral. Många ringer 1177 på telefon och tror att de kan få hjälp med e-tjänsterna, men det är patienten själv som måste logga in där med sitt bank-ID.
  • För den som vill undvika väntetid, och som har möjlighet att välja, är det bra att undvika att ringa på helger och måndagar, samt att undvika lunch- och middagstid. 
  • Är kön för lång på 1177 på telefon kommer ett automatiskt meddelande där man ombeds ringa tillbaka senare. Det är för att kön inte ska bli för lång – en person ska inte bli sittande i kö i en timme med till exempel bröstsmärtor. Är kön lång ska de som behöver akut hjälp söka vård på annat håll, medan de som inte behöver omedelbar hjälp kan återkomma lite senare. 
  • En vanlig missuppfattning är att man inte får söka vård om man inte har ringt 1177 på telefon innan. Det får man! Är tillståndet akut ska personen åka till akuten eller ambulans tillkallas via 112.
  • Har du ont i magen som vuxen kan du läsa råd och tänkbara orsaker på 1177.se.
  • Behöver du hjälp eller råd men vet inte vart du ska vända dig? Läs mer hos 1177.se om att söka vård på rätt ställe: Sök vård på rätt mottagning – 1177 
  • 1177 på telefon får ofta frågor om läkemedel. När det gäller receptbelagd medicin är det svårt för personalen på 1177 på telefon att ge råd, det ska helst vara den person som har skrivit ut läkemedlet som rådgör med patienten. När det gäller receptfri medicin, som huvudvärkstabletter, kan personalen på 1177 på telefon ofta svara. 
  • Många samtal kommer från personer som inte är sjuka, men som vill ställa allmänna medicinska frågor av typen ”Kan jag ha blivit smittad av legionella?” eller ”Kan jag få bältros av vattkoppor?”. Många gånger finns svaren på sådana frågor på 1177.se. 

Tio i topp, vanligaste samtalen just nu 

Mellan måndag den 22 juli till torsdag den 25 juli klockan 08.00:

Kontaktorsak  Antal  Andel 
Buksmärta – vuxen  137  5,27 % 
Feber – barn  82  3,15 % 
Allmän medicinsk information  80  3,07 % 
Administrativ åtgärd  79  3,04 % 
Feber – vuxen  62  2,38 % 
Yrsel  60  2,31 % 
Halsont  59  2,27 % 
Läkemedelsfråga  57  2,19 % 
Ryggbesvär – vuxen  57  2,19 % 
Bröstsmärta  56  2,15 % 
Utslag – vuxen  56  2,15 % 
Totalt antal kontaktorsaker  2 602  100,00 %