Att få rätt diagnos vid första besöket i vården är ingen självklarhet. Det behöver heller inte vara fel.
– Vi vill öka medvetenheten om att det är en process som kan ta tid. Att läkaren är tvärsäker från början är inte alltid det bästa, säger Lisa Blide, chefläkare med ansvar för patientsäkerhet i Västra Götalandsregionen (VGR).
Antalet anmälningar och klagomål på vården blir allt fler, sannolikt på grund av ökad medvetenhet. Samtidigt visar systematiska genomgångar av patientjournaler att antalet vårdrelaterade skador minskar.
VGR följer Socialstyrelsens nationella handlingsplan som anpassas regionalt efter olika verksamheter som vårdcentraler, sjukhus och tandvård. Det kan exempelvis handla om att hindra smittspridning i vården, hur läkemedel används och att förhindra trycksår och fallskador på sjukhus.
Internationella patientsäkerhetsdagen
I den kommande regionala handlingsplanen för 2025–2026 ligger fokus bland annat på att minska vårdcentralernas förskrivning av morfinliknande läkemedel.
På internationella patientsäkerhetsdagen den 17 september uppmärksammas hur man kan minska risken för diagnostiska fel.
– Diagnoser kan bli fel och det är ett viktigt arbete att förebygga att det inte blir så, säger Lisa Blide.
Diffusa symptom
Att diagnosen inte blir exakt rätt från början är däremot inget ovanligt. Speciellt på vårdcentralen som tar emot många människor som ofta har diffusa symtom.
– Att ha ont i magen eller huvudet är i de flesta fall inget allvarligt. Det viktiga är att vara tydlig med att du som patient behöver höra av dig om utvecklingen inte går som förväntat, säger Lisa Blide.
Det är vårdens personal som ansvarar för att ställa rätt diagnos, men det är ofta en process där du som patient behöver medverka aktivt.
– Läkaren ska lyssna på din berättelse och ställa frågor utifrån den. Det är också läkarens ansvar att ni förstår varandra klart och tydligt. Hen ska informera om vad diagnosen troligtvis är och förklara när det är dags att reagera och vart du då ska höra av dig.
Viktigt att kunna ifrågasätta
Lisa Blide förklarar att relationen mellan läkare, patient och annan vårdpersonal ska vara som i ett team där patienten är delaktig efter sin förmåga.
– Som patient är det otroligt viktigt att fråga och ifrågasätta om det är något du inte förstår eller håller med om, säger Lisa Blide.
Inte fel att ompröva
VGR vill att fler ska bli medvetna om hur svårt det är att ställa en säker diagnos från början och att det inte behöver vara fel att ompröva.
– Det är en process som kan ta lite tid och där du som patient ska känna dig trygg med att höra av dig och återkomma. När det nya gemensamma journalsystemet Millennium är i full drift så kommer vårdpersonalen också kunna se om du sökt för samma sak på flera ställen. Det tror jag kommer att öka patientsäkerheten, säger Lisa Blide.
Via 1177.se kan du också kolla vad som står i din journal och om det stämmer överens med hur du själv upplevde ditt vårdbesök. Om det är något som inte stämmer ska du höra av dig.
Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se
Fakta
- Sedan 2013 har 55 akutsjukhus i Sverige granskat slumpvist utvalda journaler med metoden Markörbaserad journalgranskning (MJG).
- Under perioden 2013–2023 har andelen vårdtillfällen med vårdskador (skador som bedöms undvikbara) minskat från 8,7 till 5,8 procent.
- Den vanligaste skadetypen under hela perioden har varit vårdrelaterad infektion (VRI) som utgjort drygt en tredjedel av alla skador.