Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
"Rymden", ingår i materialet, här är bilden beskuren. Illustration: Gabriella Kalmar

Film och böcker ska få elever i anpassad grundskola att beskriva känslor

Vilken färg har glädjen, är den grön? Vad händer bortom rymden? Och hur vet jag vad andra känner? Västra Götalandsregionen (VGR) har tagit fram ett nytt kostnadsfritt undervisningsmaterial för den anpassade grundskolan som kombinerar litteratur och film. Materialet står i fokus vid en programpunkt på Bokmässan i Göteborg.

Att hitta ett undervisningsmaterial som passar alla elever i den anpassade grundskolan kan vara utmanande. Variationerna bland eleverna är ofta stora och kan vara kognitiva, språkliga eller fysiska.

VGR:s projekt Bok och film erbjuder kombinerade bok- och filmhandledningar, där varje lärare kan välja övningar utifrån förutsättningarna i sin klass.

Att korsa litteratur och film är ett nytt pedagogiskt grepp i handledningarna. Här får eleverna möjlighet att, genom berättelser, träna upp sin analytiska förmåga och utforska vad de själva upplever.

Sätta ord på känsla

Det kan handla om att inom ett tema titta på både film och läsa bok och jämföra hur exempelvis känslor gestaltas i respektive medium, och att fundera över vad som är möjligt i film men inte i bok och tvärtom.

Sanjin Pejkovic, Filmkonsulent i Västra Götalandsregionen
Filmkonsulent Sanjin Pejkovic. Bild: Paul Wennerholm

– Att få uttrycka sig är något väldigt mänskligt. Det handlar om att kunna identifiera sig med saker som vi inte upplever i vårt vanliga liv. Film kan till exempel hjälpa oss att sätta ord på något vi känner men som vi inte kan förklara. Här är det väldigt tacksamt att arbeta med olika teman, säger Sanjin Pejkovic som är filmkonsulent inom VGR och en av initiativtagarna till projektet.

Träna på att hitta på berättelser

Övningarna följer samma mönster, där vissa är enkla och inte kräver särskilt mycket, medan andra är mer avancerade. Det har tagits fram ett generellt bildstöd samt fyra bildstöd för de olika handledningarna.

– Eleverna får utforska sitt eget skapande. De får öva på att komma på berättelser, gestalta, filma, skriva och måla. Böcker och film blir en nyckel till att reflektera kring sig själva, i relation till det de hör och ser, säger Emma Vendelek som har skrivit handledningarna på uppdrag av VGR:s kulturförvaltning.

Emma Vendelek
Emma Vendelek är litteratur- och konstvetare, socionom och terapeut.

Eleverna får även fundera över vad de tycker om och inte tycker om, där litteraturen och filmen skapar möjlighet att lära känna sig själva.

– En viktig del har varit att visa att det är okej, vad man än känner och tänker om en bok eller film, förklarar Emma Vendelek.

Text: Julia Collinius
vgrfokus@vgregion.se


Här finns materialet

Materialet är kostnadsfritt för lärare att använda i sin undervisning och går att ladda ner via Kulturförvaltningens hemsida. Förutom den pedagogiska delen innehåller varje handledning boktips och listor över filmer. Handledningarna har olika teman, som kroppen, känslor, rymden och naturen, samt bildstöd.


Bok och film i den anpassade grundskolan – en av punkterna på årets bokmässa

Missa inte samtalet mellan Sanjin Pejkovic, filmkonsulent VGR, och Emma Vendelek, litteraturvetare, socionom och terapeut, om att arbeta utforskande med bok och film.

Torsdagen den 26 sep, klockan 15.30–15.50, Biblioteksscenen.

Biblioteksscenen presenteras av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen, Kungliga biblioteket och Svensk biblioteksförening. Programmet där pågår 26–27 september under Bokmässan i Göteborg, i monter D02:09. Hela programmet ingår i entrébiljetten.

Årets program på Biblioteksscenen kommer, likt tidigare, att fokusera på biblioteksutveckling, läsfrämjande- och litteraturfrågor. Det blir ett varierat innehåll med 37 programpunkter som speglar aktuella frågor om bibliotekens verklighet, utmaningar och möjligheter. Flera punkter lyfter även litteraturen i sig och årets samiska tema.

Här finns programmet i sin helhet