Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Bild: ChristianaT/Pixabay

VGR ökar spelkunnigheten – hos dem som inte sysslar med gaming

Digitala spel har gått från att vara leksaker till att bli ett globalt kulturfenomen, främst för barn och unga. Samtidigt visar rapporter att vuxna har dålig koll på barn och ungas digitala liv. Västra Götalandsregionen (VGR) satsar nu på att öka spelkunnigheten – hos dem som inte själva spelar. Målet är ökad trygghet och demokrati online.

Mediemyndighetens rapport Ungar & medier 2023 visar att ungefär 80 procent av barn 9–12 år och ungefär hälften av 17–18-åringarna spelar digitala spel. Rapporten pekar också på skillnader mellan hur föräldrar uppfattar barns digitala liv och hur barnen själva beskriver det.

Utifrån är det lätt att tro att gamingvärlden bara handlar om underhållning eller förströelse, som tar tid från läxor och fysiska fritidsaktiviteter. Men här träffas barn och unga över hela världen i digitala nätverk. Spelandet blir också en viktig del av vem man är, en fjärdedel av alla 7–14-åringar identifierar sig som gamers, enligt senaste Ungdomsbarometern.

– Det kan vara en enormt kreativ och stimulerande atmosfär, men det kan också bli lite som en fritidsgård helt utan vuxna, där det kan växa fram en hård jargong, näthat och en grogrund för desinformation och påverkanskampanjer. Vi vill sprida kunskap om spelvärlden till dem som jobbar med barn och unga, säger Pia-Marie Wehrling på VGR:s kulturförvaltning.

Heldag om spelkunnighet

Den 21 oktober arrangerar VGR en dag om spelkunnighet, tillsammans med spelutbildningen på Högskolan i Skövde, Göteborgs universitet, Filmpedagogerna, GameLab Lindholmen och Världskulturmuseet.

Här får kultur- och utbildningssektorn bland annat veta mer om gamingens skuggsidor och hur spelbranschen jobbar med säkerhet, jämställdhet och inkludering. Man tittar också närmare på vilka kompetenser spelvärlden ger unga, till exempel inom ledarskap.

– Spel i dag är en mångfacetterad konstform med djupgående effekter på både individer och samhället i stort. Det ställer nya krav på medvetenhet och kritiskt tänkande, för trygghet och demokrati online, säger Pia-Marie Wehrling.

Zara Tellander
vgrfokus@vgregion.se


Om spelkunnighet

Spelkunnighet ingår i det större området medie- och informationskunnighet (MIK), de kunskaper vi behöver för att ta till oss tillförlitlig information och bilda egna åsikter, när teknik och medieanvändning ständigt förändras.

Mer information om Spelkunnighetsdagen den 21 oktober och om hur VGR:s kulturförvaltning jobbar med medie- och informationskunnighet.