Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Bild: Eng Foto

Många nöjda patienter inom vården – men fortsatta utmaningar med väntetider

En majoritet av invånarna i Västra Götaland upplever en god tillgång till vård, och patienterna som har besökt primärvården och akutmottagningar har haft en bra upplevelse. Samtidigt finns områden som kan förbättras, bland annat när det gäller väntetider och information till patienterna. Det visar Hälso- och sjukvårdsbarometern och Nationell Patientenkät inom primärvård och akutmottagningar.

Patientnöjdheten i Västra Götalandsregionens primärvård ligger kvar på en stabil nivå jämfört med föregående år, enligt den senaste Nationella Patientenkäten.

Resultatet visar att åtta av tio patienter är nöjda med sin upplevelse av vårdbesöket, och en stor majoritet (nio av tio) upplever att de blivit bemötta med respekt samt att personalen visar både medkänsla och engagemang.

Likaså känner de flesta att de fått möjlighet att ställa frågor och vara delaktiga i beslut som rör deras vård och behandling.

Ett område för förbättring är kontinuiteten, då färre än hälften av patienterna har träffat samma läkare vid upprepade besök. Även hälsofrämjande samtal om kost, motion och tobaksvanor är ett utvecklingsområde.

Trygghet

Trots dessa utmaningar upplever patienterna en hög grad av trygghet i vården, och många skulle rekommendera vårdcentralen till andra i liknande situation.

Samtidigt visar enkäten att distansvården fortsatt har utvecklingspotential – endast en tredjedel av de patienter som haft distanskontakt anser att den är lika bra som ett fysiskt besök.

Privata vårdgivare får genomgående bättre omdömen än den offentliga primärvården, särskilt när det gäller kontinuitet. Där uppger en större andel av patienterna i privat vård fick träffa samma läkare vidupprepade besök, jämfört med patienterna inom den offentliga primärvården i Närhälsan.

Väntetider fortsatt en utmaning

2024 års undersökning visar att invånarnas förtroende för vården i Västra Götaland har förbättrats något jämfört med 2023, där 63 procent av de svarande har mycket eller ganska stort förtroende jämfört med 57 procent 2023.

Förtroendet för vårdcentraler har också ökat, medan förtroendet för sjukhusen har minskat från 68 till 63 procent. Patienternas upplevelse av tillgången till vård i ligger stabilt kvar på hög nivå både i VGR och i riket.

Samtidigt kvarstår utmaningar inom sjukhusvården, där väntetiderna i Västra Götalandsregionen fortfarande upplevs som långa i jämförelse med resten av landet. Det finns också ojämlikheter i vårdupplevelsen, där patienter med psykisk ohälsa och långvarig smärta upplever en sämre tillgång till vård och längre väntetider än övriga patienter.

Inte tillräcklig information

Bland de patienter som besökte en akutmottagning i Västra Götaland under november 2024 framkommer att närmare 8 av 10 upplever att deras vårdbehov har blivit tillgodosett och att de skulle rekommendera mottagningen. Även på akutmottagningarna upplever majoriteten, 9 av 10, att de blir bemötta med respekt.

Däremot visar svaren att endast 4 av 10 är nöjda med informationen om väntetider på akutmottagningar, och ännu färre anser att de fått tillräcklig information om hur prioriteringar av patienter hanteras på plats.

– Sammantaget visar resultaten från de tre mätningarna en positiv bild av patienternas nöjdhet och invånarnas förtroende för vården. Men vi behöver fortsätta arbetet med att stärka kontinuiteten inom primärvården och minska väntetiderna på sjukhusen, säger Kaarina Sundelin, hälso- och sjukvårdsproduktionsdirektördirektör i VGR, och fortsätter:

– Det är också tydligt att vi behöver förbättra kommunikationen kring väntetider och prioritering av patienter på akutmottagningarna.

VGRfokus
vgrfokus@vgregion.se


Om Hälso- och sjukvårdsbarometern och Nationell Patientenkät primärvårdsmätning och akutmottagningar

Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som avser att fånga befolkningens attityder till, förtroende för och uppfattning om svensk hälso- och sjukvård. Datainsamlingen för 2022 års undersökning genomfördes under perioden 4 april–4 juni samt 3 oktober–5 december. Sammanlagt har 8 831 personer över 18 år i Västra Götaland svarade på enkäten.

Nationell Patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården.  Undersökningen inom primärvården genomfördes under oktober-november 2024. Enkäten besvarades av drygt 17 000 personer som varit på ett fysiskt läkarbesök eller haft en digital läkarkontakt.

Undersökningen för Akutmottagningar genomfördes under november-december 2024 och närmare 3 900 har svarade på enkäten i Västra Götalandsregionen.

Enkäterna omfattar en mindre andel av samtliga patienter som besöker vården inom VGR under ett år. Svaren ger en värdefull inblick i patientupplevelser, men utgör endast en del av den totala bilden.

Resultaten från Hälso- och sjukvårdsbarometern och Nationell Patientenkät finns tillgängliga på: