Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Ett renrum på Chalmers, där halvledare utvecklas. Bild: Johan Bodell/Chalmers

Nya satsningar ska göra Västsverige ledande inom batteritillverkning

År 2035 kan batterier vara den tredje största exportvaran från Sverige, men då krävs uthållighet och kraftfulla satsningar för utveckling och produktion i landet. Strategiska teknikområden som batterier, elektronik och halvledare kommer alltmer i fokus – och via Västra Götalandsregionen (VGR) sker nu flera satsningar inom området.

Enligt Hans Fogelberg, regionutvecklare inom hållbar industri i VGR, går utvecklingen när det gäller till exempel tillverkning av batterier och halvledare snabbt internationellt, och om Sverige ska kunna ha en egen tillverkning behöver utvecklingen trappas upp.

Det är inte bara en klimatfråga:

– Det handlar om vår framtida konkurrenskraft, där vi lätt kan bli omsprungna. Därför väljer VGR att satsa särskilt på forskning och innovation inom dessa områden, säger han.

Ny batteriskola

En sådan satsning är Gothenburg Battery Centre, där VGR och Göteborgs Stad gemensamt stöttar utbildning av framtidens industriarbetare. Tanken är att de som utbildas där ska kunna arbeta i olika typer av högautomatiserade industrier i hela Västra Götaland.

För trots att det har skakat kring den gröna omställningen på sistone ligger de långsiktiga målen fast och satsningarna på batterifabrikerna i Mariestad och Göteborg fortsätter, om än med viss försening.

Hans Fogelberg
Hans Fogelberg.

– Elektrifieringen av samhället går i högt tempo, och kommer under den närmaste framtiden att leda till stora förändringar av industrilandskapet. Litiumjonbatterier tros bli den dominerande tekniken för batterier med lång livslängd, men utveckling av nya drivsystem och batteritekniker med bättre prestanda till lägre kostnad pågår redan, säger Hans Fogelberg.

När utvecklingen går framåt, krävs också nya tillverkningssätt och produktionssystem. VGR har därför beslutat att stödja Maxbatt, ett kompetenscentrum som leds av Chalmers, med 12 miljoner kronor. Här ska framtidens batteritekniker tas fram.

– Att bygga upp forskning, utveckling och utbildning ser vi som en av de viktigaste åtgärderna som regionen kan göra i nuläget.

Rätt förutsättningar

Enligt Hans Fogelberg har Sverige ett bra utgångsläge – här finns aktörer med erfarenhet inom tillverkning och tillgång till vissa råvaror och fossilfri elektricitet.

Bloomberg NEF, som varje år presenterar en lista över världens starkaste länder inom litiumjonbatteri-området, har tidigare bedömt att Sverige – i likhet med till exempel Kina, Japan och USA – har möjlighet att ta sig till toppen av listan.

– Det är fortfarande fullt möjligt för Sverige, trots Northvolts konkurs. Även halvledare, en produkt som behövs i var och varannan elektronisk produkt men som det ibland uppstår brist på, är en komponent som behöver tillverkas i Sverige.

Satsar på forskning kring halvledare

Eftersom Sveriges industrier i hög grad bygger på avancerad teknik, är de beroende av god tillgång på avancerade halvledarkomponenter och kunskap om dem. Samtidigt är det en bransch som globalt sett just nu står under politisk och ekonomisk press, vilket innebär att Sveriges industrier är sårbara.

Därför har VGR beslutat att satsa på forskning och utveckling även inom detta område, bland annat tillsammans med Chalmers.

– Givet de senaste årens ökade globala osäkerhet och hårdnande konkurrens i de branscher som västsvensk industri vilar på är ett minskat beroende av omvärlden för avancerade halvledare strategiskt viktigt för svensk industri, säger Staffan Lund, regionutvecklare hållbar industri i VGR.

Text: Tina Hedegaard
E-post: vgrfokus@vgregion.se
Om allmänna handlingar – tänk på detta när du kontaktar VGRfokus!

Mer om VGR:s arbete med kraftsamling elektrifiering finns här: Elektrifiering – Västra Götalandsregionen


Halvledarteknologi 

  • Halvledare ingår i både elektroniska produkter och system. Oavsett om det handlar om mobiler, fordon, energi, hushållsapparater eller artificiell intelligens spelar denna komponent en nyckelroll.
  • Utvecklingen av mer avancerade halvledarmaterial spelar också en avgörande roll för utveckling av kraftelektronik som används i elbilar, och för utveckling av solceller, kommunikationsteknologi, smarta elnät och energilagring.
  • Under pandemin uppstod en global brist på halvledare på grund av högre efterfrågan på elektronik och störningar i leveranskedjor. Bristen innebar leveransförseningar på allt från bilar till mobiltelefoner och ledde bland annat till produktionsstopp för i Volvo Cars fabriker.
  • EU har kategoriserat halvledare som ett av de fyra viktigaste teknikområdena för fortsatt ekonomisk konkurrenskraft och har därför tagit stora initiativ för att återuppbygga den egna halvledarindustrin.
  • I dag tillverkas 10 procent av världens halvledarkomponenter i EU, till 2030 är målsättningen att det ska öka till 20 procent.

Finansiering av Maxbatt

Maxbatt bildas av Chalmers i samarbete med Högskolan i Skövde, Högskolan Väst, ett antal stora industripartners och Västra Götalandsregionen. Den inledande fasen, som sträcker sig från 2025 till 2027 finansieras enligt nedan.

  • Akademi runt 12 miljoner kronor.
  • Västra Götalandsregionen runt 12 miljoner kronor, via miljö- och regionutvecklingsnämnden.
  • Industri runt 9 miljoner kronor.

Projektet Halvledare – en svensk värdekedja, Chalmers

Miljö- och regionutvecklingsnämnden i VGR avsätter runt 2,8 miljoner kronor för medfinansiering av projektet ”Halvledare – en svensk värdekedja, Chalmers” under perioden 2025–2028. Projektet stödjer bland annat forskning, utveckling och samverkan mellan Linköpings universitet och Chalmers tekniska högskola. Även flera andra parter är med och stöttar, bland annat Tillväxtverket.

Fordonsindustrins batterietableringar i Västsverige

Volvo Cars i Göteborg och Volvo Group AB i Mariestad.