Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) ställde frågor till Johnny Magnusson och bad att få hans presentation inför de fortsatta förhandlingarna. Foto: Louise Edgren.

Ny och utbyggd järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter är avgörande för den fortsatta utvecklingen i Västsverige. På onsdagsmorgonen träffade regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson(M) riksdagsledamöter i Stockholm för att försöka påverka inför regeringens beslut.

Som VGRfokus tidigare berättat har Trafikverket strukit sträckan Göteborg – Borås via Landvetter ur den nationella planen för 2018-2029. Länk till artikeln

Om bygget inte kommer med förrän nästa planperiod hämmas utvecklingen i hela Västra Götaland. Det drabbar de som bor längs sträckorna, arbetspendlingen och miljön. Frågan är också nationellt intressant eftersom Västsverige har den största tillväxten bland storstadsregionerna. En satsning på en ny Götalandsbana skulle ytterligare stärka regionens och hela landets utveckling.

På onsdagsmorgonen höll Johnny Magnusson tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (S) och Ulf Olsson (S) kommunstyrelsens ordförande i Borås ett frukostmöte i Riksdagshuset i Stockholm.

Flytta pengar inom ramen

22 ledamöter från samtliga riksdagspartier fanns på plats och lyssnade och ställde frågor. Sammanlagt deltog drygt 30 personer. En av nyckelpersonerna i rummet var Karin Svensson Smith (MP), ordförande i trafikutskottet.

Karin Svensson Smith ställde frågor och bad även om att få ta del av presentationen inför de fortsatta förhandlingarna. Det är trafikutskottet som beslutat om den ekonomiska ramen som trafikverket får för investeringar och som också kan besluta om att flytta pengar inom ramen.

– De flesta inser behovet och att vi har Karin Svensson Smith på vår sida väger naturligtvis tungt. Men behovet är en sak och pengarna en annan. Det blev en livlig diskussion kring finansieringen, säger Johnny Magnusson.

De alternativ till finansiering som nu finns och som VGR förordar är omfördelning inom ramen för  den nationella infrastrukturplanen, en ökning av ramen eller att regeringen lånar upp pengar från riksgälden så att bygget kan starta. En nationell infrastrukturplanering måste inkludera Västsverige annars är den inte nationell, anser VGR och övriga västsvenska aktörer .

Nu fortsätter påverkansarbetet på olika sätt och enligt Johnny Magnusson finns inte någon plan B i nuläget.

– Vi funderar inte på vad vi ska göra om vi blir slagna förrän vi blir slagna.

Värdarna för mötet riksdagsledamöterna Johan Buser (S) och Cecilie Tenfjord Toftby (M), avslutade mötet med orden ”Samtliga riksdagspartier är representerade här idag, det måste betyda att detta är prioriterat!”.

Debattartikel i Göteborgs-Posten ”Bromsa inte tåget – börja bygga Göteborg-Borås! 

Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se