Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Nu kan du prova att ställa din fråga till chatboten på 1177.se, som ett alternativ till att ringa 1177.

Chatbot svarar på dina frågor om covid-19

Nu finns en chattbot på 1177.se som kan svara direkt på allmänna frågor om covid-19. Tjänsten har startats av Västra Götalandsregionen (VGR) som ytterligare en möjlighet att få svar på frågor om coronaviruset.

– Det skapar en mer mänsklig kontakt när man kan ställa frågor och få svar direkt från chattbotten, än att leta själv på myndigheternas hemsidor, säger Hans van den Brink, IT-strateg på VGR IT, som varit ansvarig för arbetet med att ta fram chatboten.

Chatboten kan till viss del avlasta 1177 Vårdguiden på telefon som varit hårt belastad ända sedan starten av coronautbrottet.

– Detta är ytterligare en kanal för våra invånare att få svar på allmänna frågor om covid-19. Det blir självklart ett stöd för oss, säger Jill Johansson, tf verksamhetschef på 1177 Vårdguiden på telefon.

Inga medicinska svar

Chattboten svarar på allmänna frågor om coronaviruset covid-19, till exempel ”Vad är corona?” eller ”Hur undviker jag att bli smittad av corona?”. Däremot gör den inte någon medicinsk bedömning eller ger rådgivning kring vård.

– Du kan till exempel inte fråga ”Jag hostar och har 39 graders feber – har jag corona?” och få ett ja eller nej. På en sådan fråga ger vår chattbot svar genom att beskriva de symtom som finns på covid-19 och information om när och hur man ska söka vård, säger Hans van den Brink.

700 konversationer per dag

I snitt har chattbotten haft 700 konversationer per dag, med i genomsnitt tre frågor per chatt. De vanligaste frågorna är kring symtom, exempelvis ”Att ha ont i kroppen, räknas det som ett symtom?”. Det ställs också många frågor kring till exempel provtagning, om man behöver stanna hemma, när man ska söka vård och hur man blir smittad. Här hittar du Chatbot Corona Covid-19

Text: Åsa Berner
vgrfokus@vgregion.se


Fakta:

Chattbotten är framtagen i ett samarbete mellan Regionhälsan, VGR IT och leverantörerna Atea och Boost. Chatbot Corona Covid-19 är nu nationell, då den även erbjuds till övriga regioners 1177 Vårdguiden. Hittills har åtta andra regioner anslutit sig till chattbotten, bland annat Örebro, Jönköping och Gotland.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *