Den nationella telefonlinje som bemannas av hälso- och sjukvårdspersonal som talar arabiska, persiska, somaliska, amarinja/tigrinja och ryska får nu förstärkning. Det är två hälsokommunikatörer från Västra Götalandsregionen (VGR) som ska besvara samtal på arabiska och dari/persiska.
Det är Folkhälsomyndigheten som ordnat telefonlinjen dit man kan ringa för att få svar på frågor om cornaviruset, på andra språk än svenska.
– Många är oroliga för corona och det är viktigt att personer som inte har svenska som modersmål får rätt information, säger Wahdatullah Wahdat, hälsokommunikatör på Regionhälsan i (VGR).
Stress och alkohol
Wahdatullah Wahdat kommer från Afghanistan och har arbetat som hälsokommunikatör i Västra Götalandsregionen sedan 2017. Till vardags informerar han om det svenska hälso- och sjukvårdssystemet, om skyldigheter och rättigheter inom vården, till personer som inte har svenska som modersmål. Wahdatullah Wahdat föreläser om bland annat psykisk hälsa, stress och alkohol på dari/persiska. I veckan kommer Wahdatullah vara en av två hälsokommunikatörer som kommer att ta emot samtal från den nationella telefonlinjen om corona.
– Syftet med telefonlinjen är att personer som inte kan svenska ska få rätt information om corona och vad som gäller i Sverige. När man inte kan svenska är det lätt att ta till sig information från andra länder och då kan det bli missförstånd, säger Wahdatullah Wahdat, hälsokommunikatör på Regionhälsan.
Extra viktigt nu
Khalil Moho är hälsokommunikatör på Regionhälsans flyktingmedicinska mottagning och kommer att svara på samtal om corona på arabiska och kurmanji. Han menar att det alltid är viktigt att nå ut med information om hälso- och sjukvård på olika språk, även när det inte är coronapandemi.
– Nyanlända saknar ofta information om hälso- och sjukvård på sitt eget språk, så just nu är det extra viktigt att vi når ut med information om corona till fler, säger Khalil Moho, hälsokommunikatör på Regionhälsans flyktingmedicinska mottagning.
Wahdatullah och Khalil är överens om att det är viktigt att vi når ut med korrekt information om corona till fler språkgrupper och de ser fram emot att kunna hjälpa människor med sina coronafrågor via telefonlinjen.
Läs mer om telefonlinjen här: www.vgregion.se/coronaphone
Text: Helena Kryssman
vgrfokus@vgregion.se
Fakta:
Telefonnumret är: 08-123 680 00 och linjen är öppen vardagar kl. 09.00-12.00 och 13.00-15.00.
Linjen fungerar inte som sjukvårdsupplysning utan som ett komplement till 1177 Vårdguiden och 113 13 för att besvara allmänna frågor om corona. Vid behov av sjukdomsbedömning eller hjälp med enskilda patientärenden hänvisas till 1177 på telefon, och vid akuta och livshotande besvär till 112.
Bli först att kommentera