Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Foton: Pexels.com och Ankara, CC BY-SA 3.0

Sommarens nya bedrägerimetod

För några dagar sedan försökte en bedragare lura en kvinna i Göteborg på 140 000 kronor. Bedragaren påstod sig ringa från Närhälsan för att följa upp hur vaccineringen mot covid-19 gått och lyckades få kvinnan att använda sin bankdosa.

– Det här är en ny infallsvinkel från bedragarna, att påstå att man följer upp vaccinationerna och kanske frågor om biverkningar för att försöka lura den som blir uppringd att använda sin bankdosa eller bank-id, säger Bengt Hansson, säkerhetschef på Närhälsan.

Den här gången misslyckades bedrägeriet berättar Bengt Hansson. Kvinnans bank upptäckte vad som höll på att hända och stoppade pengaöverföringen.

– Men hon är inte den enda som blir uppringd. Bedragarna ringer ofta och mycket och med tanke på hur många som vaccinerat sig så är det nog många som kan bli drabbade, säger Bengt Hansson.

Social manipulering

I grunden går bedrägerierna ut på samma sak, att lura människor att använda sin bankdosa, e-legitimation eller på annat sätt lämna ut känsliga personuppgifter.

– Det handlar om social manipulering. Bedragarna är skickliga på att fiska fram personlig information och få det att verka som de vet saker om dig som kanske bara vården eller banken vet, säger Bengt Hansson.

Viktig kom-ihåg

Därför är det viktigt att alltid komma ihåg följande:

  • Vården kommer aldrig begära pengar för vaccinering mot covid-19.
  • Vården kommer i samband med vaccinationerna aldrig över telefon be dig använda bankID, bankdosa eller annan legitimationshandling.
  • Är du osäker på vem som ringer, lägg på och ring själv till din vårdcentral.

På sin hemsida skriver Polisen att om något tar oväntad kontakt med dig:

  • Logga inte in
  • Lämna inte ut siffror
  • Lägg på luren

Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se


Läs också:

Så undviker du att bli lurad av bedragare under pandemin

Så gör bedragarna – gå inte på det

Polisens sida om bedrägerier med information på flera språk