En kvinna talar i telefon. Ovanför henne syns ett fiktivt covid-19-virus.

På grund av den höga smittspridningen av covid-19 i Västra Götaland är det extremt många som ringer 1177.
Den långa väntetiden försvårar för de som verkligen behöver få rådgivning av en sjuksköterska.
– De som drabbas är de som har symtom och som behöver hjälp, bedömning, råd och hänvisning till rätt vårdnivå, säger Jill Johansson, verksamhetschef för 1177 Vårdguiden i telefon i Västra Götalandsregionen.

De flesta frågorna handlar om covid-19: provtagning, varför provsvaret dröjer, vaccination, smittspårning, covidbevis, tillfrisknandeintyg och liknande. Ofta ställer de inringande en mängd följdfrågor.

Många som ringer in tror att 1177 Vårdguiden på telefon arbetar med alla slags hälso- och sjukvårdsfrågor. Så är det inte.

– Vårt huvuduppdrag är att göra medicinska bedömningar när man är sjuk och behöver råd för hur man ska göra, om man behöver söka vård eller inte, poängterar Jill Johansson.

Här är de vanligaste frågorna till 1177 – och svaren.

Alternativ till att ringa 1177

  • Vet du att du behöver vård, behandling eller en undersökning – sök direkt till din vårdcentral.
  • Behöver du INTE en medicinsk bedömning utan har du en allmän fråga om hälso- och sjukvård som är av administrativ karaktär, ska du välja knappval 1 när du ringer 1177. Då svarar administratörer. De arbetar vardagar mellan 08.00-16.00.
  • Gå in på 1177.se. Där hittar du det mesta om covid-19.
  • Prova chattbotten på 1177.se. Den svarar på covidfrågor och skickar ofta med en länk i svaret där du kan hitta mer information.

112 endast vid livshotande tillstånd

Antal samtal till 1177 Vårdguiden på telefon har successivt ökat. Den 10 januari hade man 2796 inringande samtal. Väntetiderna i telefonkön har kommit att bli mycket långa, med toppnotering på 109 minuter.

– Långa väntetider kan innebära risk för att nödnumret 112 används, men dit ska man endast ringa vid livshotande tillstånd och mycket svåra medicinska tillstånd, säger Jill Johansson.

Även sjuksköterskorna som svarar i telefon har drabbats av den ökande smittspridningen. Många har covidsymtom.

– Våra medarbetare måste förhålla sig till restriktionerna som innebär att de måste hålla sig hemma och invänta provsvar. Vi har idag en lägre bemanning än tidigare trots att vi satt in extrapass, påpekar Jill Johansson.

Ring tidigt på morgonen

Jill Johansson tipsar om att det finns möjlighet att välja tillfällen då köerna inte är så långa. Måndag är den veckodag flest ringer 1177. Bästa tidpunkten på dygnet att ringa är tidigt på morgonen, gärna mellan klockan fem och sju.

– Det är även lite lättare att komma fram vid tiotiden men när man närmar sig lunch blir det långa väntetider för då har våra medarbetare lunch.

Telefonköerna är långa även på eftermiddagen, inte minst inte minst klockan 18 då sjuksköterskorna börjar gå på sina raster och minskar bemanningen i telefon.
Vid klockan 22.00 tar nattstyrkan vid och den består av färre sjuksköterskor som därmed kan besvara färre samtal.

Text: Jan Kallenberg
vgrfokus@vgregion.se


Andra telefonlinjer

  • Regional telefontjänst svarar på allmänna frågor om vaccination mot covid-19. Telefonnummer: 010-473 94 30 Öppettider: 07.00-16.00.
  • 113 13 är Sveriges nationella informationsnummer.  Hit kan du vända dig för få information om covid-19, allvarliga olyckor och kriser. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.
  • Telefontjänst på andra språk besvarar frågor om covid-19 och vaccination mot covid-19. Telefonlinjen bemannas av hälsokommunikatörer som talar arabiska, persiska, somaliska, amarinja/tigrinja och ryska. Telefonnumret är 08-123 680 00.
    Läs mer om telefontjänsten på andra språk