Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Telefonbedragare i farten – så känner du igen dem

Just nu upplever Västra Götalandsregionen, VGR, en ökad aktivitet av falska telefonsamtal till VGR:s medarbetare. Och VGR är inte ensamma, många i Sverige råkar just nu ut för telefonsamtal där den som ringer försöker lura till sig uppgifter eller få dig att utföra något, till exempel använda ditt bank-ID.

Just nu är det vanligt förekommande att en robotröst i andra änden av telefon uppger sig vara från Polisen. Rösten är ofta på engelska och har inget med polisen att göra utan är ett rent bedrägeriförsök.

Men det finns också flera andra sätt. Kriminella hittar ständigt nya sätt för att lura personer, och de vanligaste metoderna som förekommer nu är:

  • Vishing: en sammansättning av de engelska orden voice (röst) och phishing (nätfiske). Du kan bli uppringd av en person eller en robot som vill få reda på uppgifter eller få dig att utföra något. Personen kan låta trevlig och kan ha tagit reda på information om VGR och våra rutiner för att verka trovärdig.
  • Smishing: en sammansättning av sms och phishing. Här används sms för att få dig att klicka på en länk och /eller lämna ut värdefulla uppgifter.
  • Bedragaren byter avsändare, (kallas ibland spoofing). Genom att manipulera telefonnummer kan bedragaren få det att se ut som att det är en pålitlig aktör som kontaktar dig. Det kan alltså se ut som att det är någon från till exempel VGR som ringer eller skickar sms till dig.

Så gör du om du råkar ut för falska telefonsamtal eller sms

  • Var sunt misstänksam. Blir det otrevligt eller känns det obehagligt så lägg på luren direkt.
  • Lämna aldrig ut några uppgifter varken via sms eller i samtal. Även om avsändaren eller den som ringer upp hävdar att det är brådskande eller på annat sätt försöker få dig att tappa fattningen.
  • Du kan be att få motringa, eller kontrollera telefonnummer på intranät eller på extern organisations webbsida.
  • Undvik att klicka på länkar i sms.

Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri tipsar Polisen om följande:

  • Kontakta din bank direkt.
  • Ring 114 14 för att göra en polisanmälan. Ring 112 vid akuta ärenden.
  • Ta stöd av någon i din närhet.

Text: Lotta Carlsson
vgrfokus@vgregion.se


Fakta:

Läs mer om telefonbedrägerier på Polisens hemsida.