För knappt ett halvår sedan började Västra Götalandsregionen (VGR) skicka patientfakturor via den digitala brevlådan Kivra. Redan i år räknar regionen med att skicka över en miljon fakturor efter vård- och tandvårdbesök digitalt, i stället för med vanlig post. Det har bland annat minskat antalet betalningspåminnelser.
Sedan några månader har VGR skickat fakturor till patienter via Kivra, som ett komplement till vanlig brevpost. De invånare som har en digital brevlåda hos Kivra får per automatik sin faktura dit efter besök i vården och tandvården. Detta i stället för att fakturorna skrivs ut, läggs i kuvert och transporteras till en fysisk brevlåda.
Med digital faktura i stället för pappersfaktura får patienterna tillgång till fakturan var de än är. Det minskar risken för att missa en betalning om patienterna till exempel är bortresta.
Det märks: sedan fakturorna för patientavgifter började skickas till digitala brevlådor har antalet betalningspåminnelser minskat.
Patienterna och miljön vinnare
Att skicka digitala fakturor gynnar också VGR. I dag, efter knappt ett halvår med Kivra, skickas ungefär 60 procent av fakturorna med denna typ av avgifter till digitala brevlådor. Under ett år motsvarar det nästan 1,1 miljoner fakturor.
Att så många fakturor kan skickas digitalt är inte bara positivt för miljön i form av färre transporter och mindre pappersförbrukning, det blir också en lägre kostnad för VGR.
– Det är roligt att vi kan se en så snabb effekt av att vi börjat använda digitala brevlådor. Förhoppningen är att ännu fler väljer att ansluta sig framöver. Det gör att vi kan göra ännu större skillnad, säger Maria Söderqvist, chefcontroller på Folktandvården i Västra Götalandsregionen.
Text: Aksel Bjerva
vgrfokus@vgregion.se
LÄS OCKSÅ: Nu kan du få din patientfaktura via Kivra
Digital brevlåda
Att få fakturan via Kivra är ett komplement till att få den som pappersfaktura via posten, autogiro eller e-faktura.
Du som har Kivra aktiverat på din mobil eller dator behöver inte göra någonting. Din nästa patientfaktura kommer automatiskt att skickas dit.
Har du Kivra men vill fortsätta få fakturan på papper så behöver du ändra det i inställningarna i Kivra.
Om du inte redan har Kivra behöver du skapa ett konto där för att få din faktura dit. För detta behöver du e-legitimation, till exempel Bank-ID. Du kan läsa mer om att ansluta dig till Kivra på kivra.se.
Att använda Kivra kostar inget för invånarna.