Nu stärks arbetet med AI ytterligare i Västra Götalandsregionen (VGR). Ett AI-kontor ska koordinera satsningar och se till att användningen av AI inom hälso- och sjukvården får så bra förutsättningar som möjligt.
– Det sker en väldigt snabb teknisk utveckling nu och vi behöver förstå hur vi kan använda AI på ett säkert och etiskt sätt, och samtidigt få så stor nytta som möjligt av utvecklingen, säger Magnus Kjellberg, tillträdande samordnare på AI-kontoret.
I dag pågår olika former av AI-relaterad verksamhet på många områden inom VGR. Regionen samarbetar också med bland annat AI Sweden och andra nationella och internationella aktörer kring AI-utveckling.
– VGR ligger långt framme när det gäller AI, vi är en av de ledande regionerna i Sverige skulle jag säga, säger Magnus Kjellberg.
Intern koordinering
För att mer effektivt hålla ihop allt arbete som görs har VGR under året börjat bygga upp ett AI-kontor. En viktig pusselbit faller på plats den 1 juli när Magnus Kjellberg påbörjar sin roll som samordnare.
Rollen handlar om att skapa förutsättningar för att VGR ska kunna arbeta långsiktigt och strategiskt med både utveckling och implementering av AI (artificiell intelligens) i hälso- och sjukvården, menar han.
– Det blir fler och fler som jobbar med AI inom regionen, vi har många externa kontakter och det händer mycket nationellt, så vi behöver koordinera oss internt så att vi går i rätt riktning, säger Magnus Kjellberg och fortsätter:
– Självklart behöver det få vara lite spretigt, för vi är en stor organisation och vi vill uppmuntra innovation. Men i det stora hela behöver vi gå åt samma håll, och göra det bästa av de resurser vi har, för att skapa bra förutsättningar långsiktigt.
Nationell nivå och EU-nivå
AI-kontoret ska också samordna kontakter gentemot nationell nivå och EU-nivå när det gäller AI-utveckling.
– Dessutom ska vi koordinera det påverkansarbete gentemot lagstiftare och beslutsfattare i riksdagen som är viktigt för att vi ska kunna få så bra förutsättningar som möjligt för AI-arbetet inom hälso- och sjukvården.
Magnus Kjellberg kommer att arbeta halvtid som samordnare för AI-kontoret. Fram till nu har han varit strateg för VGR:s digitaliseringsdirektör på halvtid, bland annat kring AI-frågor, dessutom är han föreståndare för Kompetenscentrum AI på Sahlgrenska Universitetssjukhuset på halvtid. Den rollen kommer han att ha kvar.
Mer precisa behandlingar
VGR var tidigt ute när det gäller AI-arbete, menar Magnus Kjellberg – redan för sex år sedan började till exempel anställda på Sahlgrenska Universitetssjukhuset testa att arbeta med AI i liten skala.
Nu breddas användningen av AI i vården, till exempel kan radiologer få hjälp av AI att hitta avvikelser på röntgenbilder, och ett pilotprojekt om att förhindra fallolyckor i vården med hjälp av AI ska införas på fler ställen.
Framöver tror Magnus Kjellberg att en hel del administration kommer automatiseras med AI.

– Jag tror också att man kommer att använda AI mer som kliniska beslutsstöd, alltså som hjälp till vårdpersonal att fatta bättre kliniska beslut. Vården kommer också att kunna behandla patienter mer precist, så att varje patient mer effektivt får just den behandling som behövs.
Mer tid för patienterna
Också när det gäller att resursoptimera – att använda tillgängliga resurser på ett optimalt sätt – kommer AI bidra mycket, tror Magnus Kjellberg.
– Vi har redan flera exempel på den här typen av tillämpningar på plats, men vi behöver skala upp och bredda för att få effekt.
Hur snabbt tror du patienterna kommer märka av att vården arbetar med AI?
– Jag skulle kunna säga att de helst inte ska märka det alls, men det tror jag att de kommer att göra, till exempel om en läkare använder det som beslutsstöd. Förhoppningsvis kommer patienten då märka att vårdpersonal har mer tid för patienterna, att läkaren inte sitter och tittar in i en dator under hela patientmötet utan verkligen kan lyssna på patienten och ha en dialog.
Fatta egna beslut om sin vård
Längre fram tror Magnus Kjellberg också att patienten lättare kommer att kunna söka information om sin sjukdom på egen hand.
– Kanske kan patienten till och med – på lång sikt – kunna fatta egna beslut om sin vård med hjälp av kvalitetssäkrade AI-lösningar.
Förutom Magnus Kjellberg som samordnare kommer medarbetare från VGR:s koncernstab digitalisering, och från VGR:s vårdverksamheter som jobbar med AI i dag, ingå i en arbetsgrupp på AI-kontoret. Kontoret kommer också att ha kopplingar till forskning inom AI, ett område som VGR identifierar som mycket viktigt.
AI-kontoret kommer att anpassas
På sikt är VGR:s förhoppning att AI-tillämpningarna inom hälso- och sjukvården ska öka, och arbetsformerna för AI-kontoret kommer då successivt att anpassas för att följa med och stödja den utvecklingen.
– Med ett AI-kontor vill vi ännu tydligare driva och visa VGR:s ambitioner inom AI-området, och dessutom skapa bättre förutsättningar för ett proaktivt samarbete med olika nationella aktörer inom såväl akademi som näringsliv, säger VGR:s hälso- och sjukvårdsutvecklingsdirektör Karin Looström Muth.
Hon leder AI-kontorets styrgrupp, där även bland andra VGR:s digitaliseringsdirektör och sjukhusdirektören för Sahlgrenska Universitetssjukhuset ingår.
Stor potential
Karin Looström Muth tror att AI har stor potential inom hälso- och sjukvården, och menar att VGR har en stark ambition att vara med och utveckla området.
– Vi är redan långt framme, men med ett AI-kontor tar vi ytterligare ett kliv för att kunna ligga ännu mer i framkant. Den här satsningen skapar bättre förutsättningar för ett mer sammanhållet arbete med att utveckla AI arbetet i regionen, både inom vårdverksamheten och inom klinisk forskning med AI-kopplingar, vilket kommer ge positiva effekter på en rad olika sätt, säger Karin Looström Muth.
AI-kontoret är en satsning från strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden i VGR.
Text: Elin Widfeldt
E-post: vgrfokus@vgregion.se
Om allmänna handlingar – tänk på detta när du kontaktar VGRfokus!