Elin Henriksson närstuderar en allium, som är släkt med gullök. Foto: Anna Rehnberg
Elin Henriksson närstuderar en allium, som är släkt med gullök. Foto: Anna Rehnberg

Hur gör man för att få skolklasser från hela Västra Götaland att besöka Botaniska trädgården i Göteborg? Botaniska, som är en del av Västra Götalandsregionen, prövar nu att låta hämta dem med buss. Den här dagen fick fjärdeklassare från Kärnaskolan i Kungälv besöka trädgården.

Det är gäng med uppdragna luvor och axlar som väntar under ett par träd innanför entrén till botaniska. Lyckligtvis behöver de inte vänta länge innan Kennert Danielsson dyker upp och hälsar dem välkomna

–Eftersom det regnar idag ska vi mest vara inne i växthusen, men först vill jag visa er ett speciellt barrträd, säger han.

Barrträdet har väldigt annorlunda barr, mer som flikiga blad, och kallas Gingko ett kinesiskt tempelträd som är utrotningshotat.

–Man har funnit fossil med gingko som är 270 miljoner år gammalt. Människan har kultiverat trädet och använder det till att göra te och traditionella mediciner, berättar Kennert.

Uppdrag att nå alla skolbarn

Kennert och kollegan Helen Ekvall arbetar som pedagoger och är vana att visa runt och berätta om växternas värld och den biologiska mångfalden.

– Det är många skolor som vill besöka oss men de har inte råd med transporten. Vårt uppdrag är att nå ut till alla 49 kommuner i Västra Götaland. Vi har nu fått särskilda medel för att hyra bussar och skjutsa hit barn från mer långväga skolor, säger Helen Ekvall.

Om responsen blir god hoppas de kunna genomföra fler busskjutsar kommande år.

– Att söka stöd för transporter är ganska komplicerat för den enskilda skolan. Nu var det först till kvarn som gällde, säger hon.

Skolorna som nappade snabbast ligger i Herrljunga, Sollebrunn, Härryda, Vänersborg och Kungälv. Totalt handlar det om cirka 250 elever.

Livsviktigt med biologisk mångfald

I dagarna presenterades en internationell studie som visar att den biologiska mångfalden är lika viktig för vår överlevnad som att klimatförändringarna inte förvärras. Upp till en miljon arter riskerar för närvarande att utrotas. Det gör Helen Ekvall orolig och bekymrad men stärker henne också i arbetet.

– Får vi ett personligt förhållande till naturen är jag övertygad om att vi bryr oss mer om den, säger Helen.

När barnen kommer in i växthusets entré får de hänga av sina blöta jackor i garderoben. Några huttrar till men de blir snart varma. Kennert leder in dem i regnskogsmiljö med varm och fuktig luft.

Marcus Hansson och Robin Sköld upptäcker Koikarpar i dammen. Foto: Anna Rehnberg
Marcus Hansson och Robin Sköld upptäcker Koikarpar i dammen. Foto: Anna Rehnberg

– Vilka häftiga fiskar, säger Marcus Hansson och sätter sig på huk vid dammen för att kika på de enorma Koikarparna.

Allt eftersom barnen vandrar genom olika fuktiga, torra, varma och svala klimatzoner berättar Kennert om hur växterna utvecklats och anpassat sig.

– Det här är en ananasväxt som kallas spansk mossa fast den inte alls är en mossa. Den heter Tillandsia, säger Kennert och visar på en växt som påminner om ett böljande grönvitt skägg. Det var Carl von Linnés lärjunge Samuel Tilland som namngav den. Det sägs att han tog sitt efternamn för att han blev så sjösjuk till havs.

”Roligt att se växterna i verkligheten”

Nästa avdelning är svalare och torrare, här trivs kaktusar och andra suckulenter.

– Coolt, den ser ut som en luden spindel, säger Elsa Hellstedt och stryker försiktigt med fingret över en kaktus som ser ut som den ska krypa iväg.

Helen Ekvall och Fanny Benktsson undersöker en iris närmare, i gul jacka Sandra Inghammar Sandström. Foto: Anna Rehnberg
Färg, form och blomdelar. Helen Ekvall och Fanny Benktsson undersöker en iris närmare, i gul jacka Sandra Inghammar Sandström. Foto: Anna Rehnberg

Helen Ekvall förser eleverna med varsin lupp och tar med dem ut i lökträdgården. Regnet smattrar lätt mot glastaket medan eleverna studerar växterna i detalj. Helen beskriver hur samspelet mellan växter och insekter ser ut.

– Vi har läst om pollinering på NO, men det är roligt att se växterna i verkligheten, säger Filippa Persson.

– Mycket av vår mat behöver pollinering och om den maten inte går att odla får vi mindre att äta, säger Elsa Hellstedt allvarligt.

Skräddarsydda program för eleverna

För den klass som vill besöka Göteborgs botaniska trädgård finns ett antal olika skolprogram att välja mellan.

– Den här skolan hade ett särskilt önskemål att få höra om pollinering och växternas utveckling. Då sydde vi ihop ett sådant program, säger Helen.

Medan ena halvan av Kärnaskolans fyror är på Botaniska är den andra halvan på Naturhistoriska muséet i Slottsskogen, sedan byter de.

– Vi är mycket nöjda med dagen och kan absolut tänka oss att åka hit med andra klasser. Vi har lärt oss massor, säger läraren Anders Lundsten.

– Det är väldigt roligt att kunna erbjuda detta till barn som aldrig varit här förut. De var väldigt engagerade och gick all-in med lupparna, säger Helen sen hon vinkat av eleverna.

Text och bilder: Anna Rehnberg
vgrfokus@vgregion.se


Fakta:

  • Botaniska trädgården är en del av Västra Götalandsregionen sedan 1998 då VGR tog över ansvaret för trädgården från Göteborgs kommun.
  • Botaniska trädgården har ett uppdrag från regionfullmäktige att vara en angelägenhet för hela Västra Götaland.
  • Göteborgs botaniska trädgård bussar under våren skolklasser som anmält sitt intresse till botaniska för pedagogledda besök.
  • Fem skolor från fem kommuner deltar: Herrljunga, Härryda, Kungälv, Sollebrunn samt Vänersborg.
  • Läs mer om Botaniskas skolprogram via den här länken.

Läs även:

Trädgård, sex eller kultur – lyssna på podd i sommar

Svampexplosionen: Här hittar du populära matsvamparna